- mån 03 feb 2014, 01:05
#832136
Hejsan!
Skall nu göra mig av med min Audi A6 Q automat från 98 till förmån för en lite mindre och mer ekonomisk bil(den drar säkert upp emot 1,3 - 1,4 liter milen vid kallstarter och krokiga vägar). Har kollat på Kia ceed, golf, samt Volvo v50. V50n och golfen känns trevligast och mest gedigna. Var helt inställd på en 1,6 Drive men har börjat blivit lite avskräckt då jag kör flera kortare sträckor varje dag och många menar på att dessa korta sträckor har en mycket negativ inverkan på diselbilarna och deras partikelfilter. Sträckan hemifrån till jobbet är dock inte i staden och man håller hastigheter mellan 60 och 100 nästan hela tiden och körs både när jag skjutsar flickvännen till jobbet 1,2 mil(tor) samt 6km till mitt arbete. . Är en flexifuel ett bättre alternativ för mig tror ni? Jag kör strax över 2000mil om året
Sedan undrar jag även om ni har någon erfarenhet av partikelfiltren. Det verkar ju inte som att det är kritiskt att byta detta vid 12000mils servicen om det inte är en uppenbart att bilen går sämre, har även läst att det går utmärkt att tvätta som flera andra tillverkare med samma motor gör. MEN förlorar man alla garantier om man ej gör det? rostskydd t.ex? Nybilsgarantin är ju bara två år, så där spelar det ju mindre roll.
Skall nu göra mig av med min Audi A6 Q automat från 98 till förmån för en lite mindre och mer ekonomisk bil(den drar säkert upp emot 1,3 - 1,4 liter milen vid kallstarter och krokiga vägar). Har kollat på Kia ceed, golf, samt Volvo v50. V50n och golfen känns trevligast och mest gedigna. Var helt inställd på en 1,6 Drive men har börjat blivit lite avskräckt då jag kör flera kortare sträckor varje dag och många menar på att dessa korta sträckor har en mycket negativ inverkan på diselbilarna och deras partikelfilter. Sträckan hemifrån till jobbet är dock inte i staden och man håller hastigheter mellan 60 och 100 nästan hela tiden och körs både när jag skjutsar flickvännen till jobbet 1,2 mil(tor) samt 6km till mitt arbete. . Är en flexifuel ett bättre alternativ för mig tror ni? Jag kör strax över 2000mil om året
Sedan undrar jag även om ni har någon erfarenhet av partikelfiltren. Det verkar ju inte som att det är kritiskt att byta detta vid 12000mils servicen om det inte är en uppenbart att bilen går sämre, har även läst att det går utmärkt att tvätta som flera andra tillverkare med samma motor gör. MEN förlorar man alla garantier om man ej gör det? rostskydd t.ex? Nybilsgarantin är ju bara två år, så där spelar det ju mindre roll.