NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte ganska nyligen en Volvo S40-07.
Den har fungerat problemfritt fram till igår då yttertemperaturmätaren började strula. När jag satte i nyckeln & skulle starta bilen, då började mätaren rusa iväg till -8, trots plusgrader ute. Idag när jag skulle köra till jobb, så gick den upp till -14. Trots endast 2-3 minusgrader ute.
Vad tror ni felet kan bero på?
Kan detta felet påverka något annat i bilen?

/L
Givaren i sig lägger väl sällan av? Antagligen är det kontaktstycket som har ärgat. Hade samma problem och det löstes genom att lossa och sätta i kontakten några gånger samt lite elsprej i för att rensa. Det har i alla fall fungerat i sex månader nu.
Lisan82 skrev:Jag köpte ganska nyligen en Volvo S40-07.

Kan detta felet påverka något annat i bilen?

/L
Har för mig det blev konstaterat i en annan tråd att givaren endast påverkar automatiskt till/frånslag av dieselvärmare, så du behöver nog inte oroa dig.
den påverkar klimatanläggningen och även motorn
tror bilen det är -18 så chokar den den längre och får för fet blandning vilken resulterar i ökad förbrukning och kan även tända motorlampan
hollan skrev:den påverkar klimatanläggningen och även motorn
tror bilen det är -18 så chokar den den längre och får för fet blandning vilken resulterar i ökad förbrukning och kan även tända motorlampan
Hmm..nu blev jag nojig igen.. :/
Dock verkar den funka nu iaf, då mätaren stämde igårkväll och imorse när jag körde till jobb.
Så det verkar som om det är glapp någonstans..men var?
mest troligt som det redan har nämnts i tråden att det är kontaktfel i kontaktstycket mellan dörr och kaross
Det är den här tråden jag refererar till. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&start=15

För klimatanläggningen har man ju en givare i kupén så om man får korrekt temp inne så behöver man inte yttergivaren. För "choke" funktion mäter man väl tempen på luften i insuget kontra motortemp, så där har nog yttertempen ingen funktion ? "Timebandit" har gått igenom Vida och har i bifogad tråd nämnt lite om vad yttertempgivaren påverkar

Nu verkar problemet ha försvunnit för TS, men det kommer säkert igen. Jag har ibland problem med att den visar 3-4 grader mindre än verkligheten och ibland rätt. Skall riva mitt till våren.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]