NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddag.

Värmaren fungerar lite till och från men har fungerat bra på senare veckor. Idag startade jag värmaren strax innan ett kort stopp på ca 10min. Lät värmaren gå och åkte till affären, en trip på 10min. När vi kom ut till bilen (efter ytterligare 10min) så rök det så in i helvette mycket samt hela bilen stank att det knappt gick att andas.
Tyvärr har vi också en hund i bagagen och detta kan han verkligen inte tyckt om, inte heller bra för hälsan kan tilläggas.

Dvs, det börjar ryka som attans, inte vid uppstart utan vid drift? Värmaren hade då gått över 20minuter. Skall ner och kontrollera och försöka lossa slangen till intagsluften som sitter på insidan framskärmen och se om den är tilltäppt.

Har varit på G att införskaffa en ny styrenhetet och sedan ev. en ny fläkt ifall men vill först ta bilder på fläkten och se om man han hitta den billigare från tex England.
Är också i tankarna på att köpa en ny begagnad värmare istället, blir nästan billigare...

Kan styrenheten spöka så mycket att det blir kraftig rökutveckling? Tex pumpar in för mycket bränsle eller något annat dumt?
Värmaren är rengjort, kontrollerad och nästan allt bytt i den för 1år sedan så där tror jag inte felet bör ligga...

Som det ser ut som så får jag nog koppla ut hela värmaren för jag vill ju inte döda hunden i förtid :/
Perra83 skrev:Sitter det som en spridare och sprutar in dieseln eller hur går det till?

Ja hade satsat på en nyare värmare och hoppats på att den ska va bättre.

Njea. Dieseln sprutar på glödstiftet genom en såkallad stiftsil. En vanlig sil typ som strilar bränslet till många små strålar typ. Det är pumpen ovanför tanken som pumpar bränslet, sedan finns det inget mer.
Flamvakten håller bara koll på att flamman blir korrekt.
Vad som kan göra att det normalryker är ju självklart sot å avlagringar i brännkammaren osv men detta är som sagt redan rengjort för ca 1 år sedan. Allt byttes förutom fläkten. Har svårt att tro att fläkten kan orsaka för å lukt. Det är självklart något med luft/bränsle.

Hade det vart luftläckage så hade det rykt hela tiden typ. Röken kommer ju inte alltid. Startar tex värmaren inte på första försöket så kommer det finnas ännu mer bränsle än normalt så då kan det ryka lite vid uppstart men bör försvinna ganska snabbt. Detta händer då jag får felkod på fläkten men troligen styrenheten som strular.

Det kan dock komma för lite luft in till värmaren (blockerad luftintagsslang) och då kan det bli rök.

Finns inte så mycket kvar att gå på tycker jag.

1. Styrenheten (Den strular upp bränslemängden eller dyligt?)
2. Blockerad luftintagsslang (knappast troligt men skall kolla den igen)
3. Värmaren är till 90% renoverad redan så att det är något i den tror jag inte på. Även värmeväxlaren rengjordes...

Har mailat bilskroten om man kan få billigare pris på värmaren om man plockar loss den själv. Inte roligt att köpa en beg. värmare för 6000:- och den inte fungerar som den skall. Man har väl 6mån garanti men inte på slitagedelar i reservdelen så som tex remmar, spännrullar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg m m.
Så jag antar att allt inne i värmaren inte täcks av garantin. Blir lite som roulette kanske då.

En värmare behövs, annars kommer partikelfiltret få det extremt jobbigt och har redan haft DPF problem så det räcker :)

Edit
Var nere igår kväll och provade att blåsa igenom friskluftsslangen men märkte inte av något värt att notera tyvärr.
getsome skrev:Det samma värmare som sitter på fordarna också (Mondeo MK3/4 och Focus) , kanske billigare till dessa ?
Förutom styrenhetens mjukvara och kopplingar troligen... Har nästan bestämt mig att byta till en begagnad värmare å totalrenovera värmaren sedan samt byta alla gummislangar samt rengöra ljuddämparen/avgasröret till värmaren. Får se när jag verkligen orkar göra det där extra. Byta värmaren först iaf.

Edit
Blir galen att ena tänka på detta. Har nog mer felsökning att göra...
Laddade batteriet under natten. Körde till jobbet på morgonen och när jag skulle hem var det 1 grad. Starta bilen och efter några sekunder kommer låg batteripänning upp.... Bilen laddar som den skall iaf. Skall mäta batteriet imorgon bitti å se men tror det är styrenheten som strular mest.
Men kanske inte dumt att byta batteriet ändå för det tror jag inte är gjort tidigare.

Skall försöka mäta spänningen i kontaktstycket mellan värmaren och batteriet. Får passa på att kontrollera jordpunken till värmaren också då.

Edit
Har nu mätt jordpunkten till värmaren från batteriet osv. Allt ser kanon ut och spänningen på batteriet nu 1,5 timmar senare ligger på 12,63V. Skall mäta i morgonbitti igen men att värmaren klagade på låg spänning måste ligga i styrenheten är jag övertygad om. Det eller dess kablar/kontakter...
Har nu slängt iväg en förfrågan på en begagnad värmare...

Gjorde precis också en kortare körning för att handla. +3 grader ute, värmaren gick igång klockrent utan rök utan lukt, ingenting...

Idag på morgonen var spänningen 12,5V efter en kortkörning igår samt efter en natts vila. Så illa är det inte iaf.

Edit 11/1
Har nu gjort en mätning till efter bilen fått sig en natts vila, utan laddning eller dyligt. 12.5V, det är väl inte kanon men det duger ju.
Dock går spänningen ner till 12.16V när man kört värmaren i kanske 20 minuter.
Efter jag vart nere i garaget å mätt spänningarna samt blåste/kontrollerade inluftsslangen har värmaren fungerat klockrent. Idag körde jag den dessutom på direktstarten och den fungerade kanon hela timman. Blev lite lukter när den stängdes av och skulle blåsa ut överblivet bränsle osv men det är ju OK.

Vet fan inte hur jag skall göra med värmaren egentligen alltså. Funderar på att riva ner värmaren och kolla om jag hittar en billigare fläkt någon annanstans är Bilia. Måste vara fläkten eller styrenheten som strular, eller båda.

Sista edit i denna tråden tror jag

Efter att värmaren fungerat till å från den senaste veckan så har jag lagt märke till att röken kommer när värmaren slutar fungera normalt och lyckas starta igen. Vad som orsakar felet är dock inte så lätt att veta. Då jag renoverat värmaren för ett tag sedan till ca 90% så finns det inte mycket kvar att välja på.
Har funderat länge på beg. värmare men då man inte kan välja på REGNR utan det gäller tyvärr även chassienummer så skippar jag en beg. värmare. Speciellt då dem flesta har gått så långt och då kommer väl snart samma problem igen!
Har bestämt mig att renovera värmaren ytterligare och först byta fläkten, hjälper det inte så byter jag styrenheten. Då skall problemen vara lösta antar jag...

Edit 13/1
Mycket text nu men jaja. Bra ifall någon annan söker å letar info.

Skulle köra in firmabilarna och passade på att kolla till bilen som var inställt på tiduret. Värmaren var igång och plötsligt kommer ett mörkare typ skrapande ljud, varade inte länge max 5 sekunder och man hörde fläkten stanna helt. Dock kunde man höra att flamman var igång och helt plötsligt började det ryka som fasen och efter några sekunder igen så startade fläkten och röken fyllde snabbt parkeringsplatsen. Sedan hörde jag fläkten gå ner å dö igen. Tröttnade å körde in firmabilarna istället.

Chansen kan vara stor att den största boven i dramat faktiskt är fläkten. Förhoppningsvis 80% fläkten och 20% styrenhet i sämsta fall. Skall ta och beställa hem en fläkt på Bilia trots allt. Ingen verkar hitta bilder på fläkten och dess nummer på själva fläktmotorn så jag kan kolla efter billigare i England :/
2600:- för en fläkt, helt jäkla galet!

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]