NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en V50 MY11 som vad jag förstår saknar isofix från fabrik. Jag har fällt fram sittdynorna bak och känt efter men hittar inga järnbågar där och ej heller i framsätet när jag sticker ner handen mellan dyna och ryggstöd, så jag känner mig relativt säker på att det inte finns någon isofix i bilen.

Eftersom jag helt plötsligt fått ett behov av att montera in ett Babyskydd så skulle jag vilja ha isofix eftermonterat i bilen. Har sökt här på forumet och sett att det finns tillbehör att eftermontera och även hittat monteringsanvisningen på Volvocars på installationen. Jag har ringt både Bra Bil och Bilia för att få det inmonterat men får samma svar hos båda två:

"Isofix går att eftermontera på de tidigare modellåren av V50 men de senare har fabriksmonterat på en plats i bilen, antingen fram eller någon av ytterplatserna bak och därav har Volvo plockat bort möjligheten att eftermontera isofix på fler positioner"

Någon av er som vet hur det ligger till? Är det originalmonterat i alla V50 av MY 11 och MY 12 eller snackar Bilia och Bra Bil skit?!?
Kanske borde jag ringa optikern istället för Volvo?

/indigo
Våra isofix (V50 2008) sitter under framsätet, så du kommer åt dom via baksätet. Du behöver inte sticka in armen och grotta runt alltför mycket utan de sitter fast i skenorna som framsätet är fast i, om jag minns rätt. Så ta en titt vid "fotområdet" i baksätet mot själva framsätets skenor.
Så kolla där. Hur de sitter i själva baksätet etc vet jag faktiskt inte men det blir ett senare problem då våran pojk fortfarande är såpass liten att han sitter bakåtvänd i baksätet.
Jag kan tipsa om en mycket bra bok som finns till varje bil, instruktionsboken. :roll: Där finns en mycket bra bild var isofixfästen är monterade. Läs i innhållsförteckningen så hittar du.
Anar ett uns ironi i din text Sven! Såklart har jag läst i manualen och jag har hyfsad koll på vad jag letar efter!

Nu lyckas jag inte klippa en en bild från instruktionsboken men där står det exakt följande:
"ISOFIX fästsystem för barnstolar* Fästpunkter för ISOFIX fästsystem finns dolda bakom den nedre delen av baksätets ryggstöd i de yttre sittplatserna. Fästpunkternas placering indikeras av symboller i ryggstödets klädsel (se bilden ovan). För att komma åt fästpunkterna, tryck ner sittplatsens sittdyna. OBS ISOFIX fästsystem är tillbehör till passagerarstolen.
*Tillval/tillbehör"

Med det sagt så, tack för tipset Sven!

Grillchips, låter inte som det är ISOFIX du pratar om, utan traditionella fästpunkter för bilbarnstolar, eller?

Har även fyllt i frågeformuläret på Volvocars hemsida för 2v sedan men har inte fått något svar där, det står förvisso att svaret kan dröja då belastningen är hög!

Lutar åt att köra alternativet köpa ISOFIX för MY09 och montera in själv (känns inte aktuellt), alt knyta fast babyskyddet med bältet...
Det är mycket möjligt att det är det. Jag har faktiskt bara googlat mig till isofix-fästen och sett att de fästpunkterna jag har även listas bland bilderna där. Men huruvida Volvo har en modernare variant låter jag då vara osagt. :)
Kan ta en bild sen när jag ska ner till bilen igen om du vill, men det låter som att du vet vad jag menar och att det inte är såna du letar efter.
Här är en lank men har du inte redan köpt en ISOFIX stol skulle jag bestämt avråda från att satsa på den standarden.
Jag tyckte det lät jättebra till en början, att bara kunna klicka och ur stolen snabbt och enkelt, särskilt i tjänstebilen.

http://accessories.volvocars.com/Access ... /V50,_2008

Utbudet av stolar är skralt, köpte en Britax som jag tyckte var den smidigaste, men blev grymt besviken, av flera orsaker;
Inte i någon av de bilar vi hade, Volvo 70II, Peugeot 407SW eller Volvo V50 gick det montera stol+bas ihop, utan stolen fick plockas bort för att den oerhört klumbiga basen skulle gå krångla ut (den främre stödpunkten är alltid ett stödben som ska ned mot golvet...)
Stolen var hög och klumpig, barnet sitter säkert 10cm högre än i en "vanlig" stol.

Fyrkantsjärnen som ska klicka i ISOFIX hakarna mellan stolsits och ryggdyna är vassa i ändarna och särskilt Peugeotens hakar satt så djupt att risken att skada skinnklädseln gjorde att man inte ville montera ut den i onödan.

Tillråga på allt läste jag sedan att ISOFIX-fästena, dvs samtliga ISOFIX stolar bara är godkända upp till 18 kg och många barn väger 18 kg (långt) innan de är fyra-fem år. En vanlig bakåtvänd bilstol är godkänd upp till 25kg.

Dyr barnstol om man bara kan ha den från 6mån till knappt tre år!

Sålde stolen efter tre veckor och gick tillbaka till till ett par Akta-Graco som man snor bältet runt och monterar på 20sek!
Bild

Klumpeduns..
Bild

Alldeles för hög
Bild
Bra info P210! Jag har inte varit inne i barnstolscirkusen så därför har jag lyssnat på de råden jag fått och där har helt klart Isofix dragit det längre stråt. Du belyser dock det hela med helt nya infallsvinklar.
Vad gäller länken så har jag hittat den monteringsanvisningen för V50 MY11. Jag har visat den för bilia men de påstår att det är fel. MY11 skall ej gå att eftermontera i?! Jag tycker det verkar konstigt!
Om du verligen vill ha fästena så ring några andra volvoverkstäder, märkligt hur olika svar man kan få ibland..
Guiden i länken ovan är ju för MY08, märkligt om den satsen passar inte alla årsmodeller framåt, fäll sätet och kolla om svetsmuttrarna sitter där. enligt bild 5.
Denna länken visar hur man morterar en "monteringstratt" för ISOFIX-fasten, den är för MY11?
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

På den här sidan finns artikelnr, åk till Volvo och beställ, passar de inte är det bara att lämna tillbaka :D
http://shop.bildeve.se/barnstol-babysto ... c-562.aspx
Du har en poäng där P210!

Fick svar från Volvocars (tog bara 3veckor) att bilen är förberedd för Isofix och att en volvoverkstad kan hjälpa mig att montera in det. ?:-/
Men eftersom dom inte vill hjälpa mig så får det bli till att gå in och beställa ett fäste och montera in själv helt enkelt. Verkar vara en baggis om man skall tro instruktionen.

/Indigo

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]