NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag förstår egentligen inte det här. Polestar tar alltså fram ett "trim" tillsammans med Volvo i form av ny mjukvara. Den nya mjukvaran har ingan nackdelar och påverkar inte garantin och den kostar 9000 SEK. Om det nu inte finns några nackdelar anser jag att orginalmjukvaran är felaktig, eller åtminstone mindre bra. Man får med andra ord betala 9000 SEK för en buggfix...
Fjolnir skrev:Pulver som borde ha varit där från början. Det här är ju bara ett sätt att suga ut mer pengar av konsumenterna.
Det handlar om att kunna "personifiera" sin egen bil med utrustning. Tänker man att det borde varit där från början så kan man ju säga att allt borde vara där från början. Skinn, RTI, blåtand, taklucka osv. För det är också bara ett sätt att suga ut mer pengar? eller?
XC90_Executive skrev:
Fjolnir skrev:Pulver som borde ha varit där från början. Det här är ju bara ett sätt att suga ut mer pengar av konsumenterna.
Det handlar om att kunna "personifiera" sin egen bil med utrustning. Tänker man att det borde varit där från början så kan man ju säga att allt borde vara där från början. Skinn, RTI, blåtand, taklucka osv. För det är också bara ett sätt att suga ut mer pengar? eller?
Visst, men det är ju skillnad mellan en massa faktiskt utrustning och att leverera en bil med styrprogramvara som inte är kapabel att få fram full effekt av motorn.
Fjolnir skrev: Visst, men det är ju skillnad mellan en massa faktiskt utrustning och att leverera en bil med styrprogramvara som inte är kapabel att få fram full effekt av motorn.
Definiera "full effekt" :wink: Det går väl skrämma upp en D5:a i 300HK om man vill...
StringerBell skrev:
Fjolnir skrev: Visst, men det är ju skillnad mellan en massa faktiskt utrustning och att leverera en bil med styrprogramvara som inte är kapabel att få fram full effekt av motorn.
Definiera "full effekt" :wink: Det går väl skrämma upp en D5:a i 300HK om man vill...
Okej, dåligt ordval. Men när Volvo själva är med och tar fram trimmet och om det inte har några nackdelar (drar inte mer soppa, släpper inte ut mer avgaser och sliter inte mer på motorn o s v), då är det ju inte speciellt optimerat från början. Själklart kan du skrämma upp en D5:a i 300HK. Det går säkert med 400HK också, men hur många kilometer håller den motorn.
Om man trimmar i efterhand så kan man ju lägga till vissa begränsningar som inte skulle accepteras i en grundmodell. En sådan måste tåla att köra full släpvagnsvikt uppför Alperna i 30 graders värme utan att AC påverkas osv.

Med en "trimmad" bil så kan man kräva vissa restriktioner av ägarna som inte är möjligt annars. Nu vet jag dock inte om Polestar bilarna ställer några andra krav, eller har begränsad funktion i vissa avseenden.
andreas_lofgren skrev:Om man trimmar i efterhand så kan man ju lägga till vissa begränsningar som inte skulle accepteras i en grundmodell. En sådan måste tåla att köra full släpvagnsvikt uppför Alperna i 30 graders värme utan att AC påverkas osv.
Håller med till fullo. Det var ju just därför som jag undrade eftersom Polestar optimeringarna inte har några nackdelar/begräsningar och eftersom alla garantier fortfarande gäller (och då måste ju bilen pallan med släpvagnen i Alperna, annars ringer man Volvo assistans...). Eller så har jag fattat fel och att det faktiskt finns ett antal begränsingar på t ex driftsäkerhet när man lagt in Polestaroptimeringarna.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 25
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]