Jaha, dags för uppdatering igen. Har monterat spridarna enligt konstens alla regler (var lite pilligt att få in sprintarna för att låsa returledningarna). Fick äntligen nytta av min momentnyckel 1-20Nm som jag köpt för att fixa med cykeln! Bytte även bränslefiltret i samband (tömde och gjorde rent "koppen"), luftade sedan systemet med vakuumpump JULA art 650213 ansluten på den (gröna) returen, samt en bit bränsleslang (8mm invändigt) med en slangklämma (12-14mm) att klämma åt anslutningen på returen. Funkade klockrent! Skulle tro att bromsluftare som funkar med vakuumprincip kan funka lika bra.
Fanns lite metallspån på botten av filtret, har sett samma på Citroen-forum, så säkert inget att lägga större vikt vid.
Tyckte att motorn gick lite hårt först, men att det gick bättre efter en kort första runda. Därefter nollställning av adaption (vet ej om det har påverkan) och en lite längre tur i eftermiddag.
Jag hade ju hoppats att det var slutmålet, men det verkar inte vara så. Intermittent vibration vid acceleration, mellangas i 3:an 1600-2000varv är kvar. Tyckte ett tag att bilen gick bra på motorväg, den går bra strax efter att jag accelererat upp till viss hastighet (ex 130 km/h), sedan kommer det sakta smygande en vibration som växer sig starkare. Byter jag hastighet, upprepar det sig, stilla och därefter en vibration som växer.
Några tankespår.
1. Dumpa bilen. Det börjar bli dags att bita i det sura äpplet..
2. Kamaxelsensor? Skulle kunna förklara symptomen, men den borde väl ge felkod om den är sönder?? Varvräknare tas väl från vevaxel-sensorn?
3. Undre momentstaget (växellåda till subframe). I samband med dmf/kopplings-byte så bytte jag mitt original i veckad plåt till ett SWAG i aluminium. Finns framför allt i engelska och amerikanska(?) (framför allt för V50 T5) forum en del skrivet om staget och förstärkta sådana för Focus ST(?). Teorin skulle i så fall vara att staget i aluminium tillåter för mycket rörelse och att det blir någon typ av resonans mellan subframe och växellåda.
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 089&page=1
4. Luftläcka någonstans i systemet, jag tycker dock att det är bra kräm i motorn om jag trycker på så det känns inte så.
5. "Wastegate", är detta turboreglerventilen (?). Någon skrev att symptomen var ljudet av en "romande ko" efter att man satt av motorn. Ibland kan jag ha den där "rommande kon" under motorhuven, men bara precis efter start, inte vid stopp. Hur brukar denna gå sönder? Har jag förstått rätt om jag säger att man kan verifiera funktionen genom att kontrollera att laddtrycket följer sitt börvärde med hjälp av turboreglerventilen (loggar detta i VIDA).
6. Känslan vid accelerations-vibrationerna är att svänghjulet kommer i någon typ av svängning (flåt, bor i närheten av Göteborg) så att det inte riktigt kan bestämma sig vid vilket "vinkelläge" det skall ligga, samtidigt är svänghjulet helt nytt av Sachs, så det känns inte troligt heller..
7. En sak till. Vad har ni för bränsletryck vid full-gas? Min verkade gå upp till 1100bar, vilket ju är en del. Är detta fullt tryck?
Tacksam för lite gissningar.