NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nixxz
Jaha, att det aldrig bara kan fungera för mig.
Tur att ni kan hjälpa mig då.

Så slog ju på laddaren igår då stod den på steg 6.
Imorse när jag kom ner till bilen ser laddaren ut så här:
Bild
Kopplat så här:
Bild
Bild

Vad för fel?
Användarvisningsbild
av SvenB
Frågan är om du har kontakt på jordskruven. Sitter inte den i en plastbit? Stänkskärmen är ju plast i alla fall.
av nixxz
Nästan säker på att det är metall.
Men jag kan sätta den på samma som en annan jord? Den som du beskrev ovanför batteriet.

Men den röda sitter rätt?
av dieselputte
Sätt minus på batteriet också så vet du att det blir kontakt. Att sätta minus på annan plats kan i värsta fall (även om risken är mycket liten) skada elektroniken i bilen om kontakt mellan annan anslutningspunkt och batteriets minuspol av någon anledning blir dålig.

Se även till att ha en säkring på C-tek plus ledaren.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu har jag varit nere vid min bil. Så här har jag satt min jordsladd, och min laddare fungerar.

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
dieselputte skrev:Sätt minus på batteriet också så vet du att det blir kontakt. Att sätta minus på annan plats kan i värsta fall (även om risken är mycket liten) skada elektroniken i bilen om kontakt mellan annan anslutningspunkt och batteriets minuspol av någon anledning blir dålig.
Det där strider mot vad både Volvo och Ctec föreskriver samt vad de flesta här på forumet anser. :!:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av nixxz
Å jag ska alltså inte ha anslutningen i chassit utan på batteriet istället?

Och vad ska det vara för säkring? Något jag ska köpa?
Användarvisningsbild
av SvenB
JO du skall ha det i chassiet. Efytersom dieselputte kommit med, enligt mig, fel råd kopierar jag in en istallationsvägledning:
Volvo har idag BMS (Battery Monitor Sensor). Man ska ansluta en fast monterad snabbkoppling till bilens pluspol på batteriet men till bilens minuskoppling i karossen, inte till batteriets minuspol. Anledningen till detta är att om man kopplar CTEK minus till batteriets minuspol så tolkar BMS det inte som att bilen får någon laddning från CTEK.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av nixxz
Sven såg inte ditt inlägg innan jag skrev (mobilen)
Ska sätta min på samma ställe som din då.
Vart satt du din plus pol?
Och tack för du tog dig tid att ta ett kort :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Vi skrev om varandra. Plus sitter rätt.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]