NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jumu01 skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag misstänker att det handlar om att man tagit bort momentbegränsningarna på ettan och tvåan. Knappast något som kommer att ge annat än mera hjulspinn. Fortare lär det inte gå pga framhjulsdriften.
Med den kostnad kontra vad man får så är jag väldigt nöjd med att ha en 2.0D och behöver inte bry mig! :lol:
Jag längtar efter uppgraderingen och att få uppleva ännu mer njutning av bilen och bilkörningen.
jumu01 skrev:Förväntningarna verkar sluta i blassé!
8 900 kronor för 20 hk rena rånet!
Auto Motor & Sport har kört båda modellerna och skriver att den upplevda effekten är markant.
”Den trimmade versionen svarar rappare på gasen, varvar villigare och ger klart mer råstyrka på låga varv.”

”Kort sagt: Polestar Performance ger ett gäng sköna extrahästar - utan nackdelar. Optimeringen kostar totalt 8 900 kronor, och det är den väl värd.
Siffror är alltid siffror. Men du får ännu mer karaktär på bilen om man väljer något annat än Polestar. Dock tycker jag det är jättebra att volvo gör en sådanhär grej men hade gärna sett mer pulver åtminstone NM. För man ska inte stirra sig blind på HK antalet, det är NM som är det viktiga. Men dom som vill köra med PS tycker jag absolut inte ska tveka.
krämbulle skrev:
Ynot skrev:Effekten kommer tydligen att kännas mest på 1:an och 2:ans växel, ska bli spännande och testa.
Jag kan inte jättemycket om optimering av styrsystem till bilar och speciellt inte till Volvo, men har en annan bil i garaget, med bl.a. masserad mjukvara, och jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna se till så att effekten bara finns tillgänglig på 1:an och 2:an?

Skulle man kopplat optimeringen till någon form av växelindikator och sagt att 'nu kör du på 3:an, ajjabajja nu får du ingen mer effekt'. Verkar som relativt bortkastade 9000 kronor isf. och bland de mest märkliga mjukvaru-uppdateringar jag isf. hört talas om.

//Johan

Moderna motorstryningar har massor av givare för vattentemp/oljetemp/ilagd-växel/kopping/automapdeväxlingspukter/g-krafter/moment/hjulspinn/hastighet/motorvar/service/bränslekvalite osv

Självklar kan man regelera effekten med input på alla dessa system.

Ofta har man moment-begräsning på lågaväxlar för att skydda drivlinan från för höga momet.
Känns ju rätt meningslöst att känna effektökning på 1ans växel... Inte heller 2an känns solklar.
Håller bara med....
Ska man ha trim så ska det väl kännas på alla växlar.
Nä som sagt, håller mig till annat trim.
Var idag kontakt med volvo för bokning av uppgradering och dom sa att vid deras uppgraderingar av Volvo V70 2,5 FT 2010 års modell, 231 till 258 hk/360 Nm är effekten markant på alla växlar, och samma kommer att gälla V50T5 o D5

Jag litar på dom och ser fram mot uppgraderingen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 25
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]