- tis 12 maj 2015, 11:31
Nähä, min fulfix av intercooler by-pass ventilen verkar hålla ännu så länge, men någon påverkan på vibrationerna verkar spjället inte ha iallafall. För att veta säkert så borde jag kanske fixa till spjället på ett bättre sätt eller köpa nytt men som sagt, verkar hålla.
Därför fortsätter jag söka efter orsaken. Just nu tänker jag spridare. Har gjort testet i Vida där man stänger av enskilda spridare och jag får liknande respons på alla (dock så varvade jag inte, bör jag det?). Vibrationen visar sig inte heller vid "torrvarvning" (förutom, eventuellt, som resonans kring 2000-2100varv cirka). Vibrationen kräver en lätt last, typ konstant varvtal på 3:an, 4:an eller 5:an för att visa sig.
Skulle karaktärisera symptomen som "hugg" och lätta darrningar vid konstant fart. Vid acceleration och 1800-2000varv kan det komma en VRRRRR-vibration (oren/ojämn gång), backar jag av på gasen och prövar igen så går det bra.
Inga symptom/svängningar vid tomgångsvarv, bra gasrespons, hyfsat bra "turbo"-tryck (kanske lite, lite svag, svårt att säga). Kanske, även lite brummig i karaktären, speciellt uttalat för varm motor.
Hur är tillvägagångssättet för att kolla spridare? Har hört att det är svårt att få dom täta om man lossar spridarna? Annars skulle jag nog föredra att skruva av dom själv och lämna in på kontroll/rengöring på firma (någon som vet bra firma runt Göteborg?) och därefter montera tillbaka själv, går detta? Kostnad?
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.