NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oj oj. Där har du ditt problem. Fixa det där så ska du se att den blir frisk.
Då var den lagad, Job Done?? ;).

(kanske inte riktigt Edd China-klass på den här, det lär nog bli byte av hela spjällhuset inom snar framtid, men det lär jag ju märka.. )

Som jag uppfattade på dig Sierra så var din annorlunda sliten? För den hade väl slitit ner kuggarna på "halvmånen" istället? Bytte dom material månne och satte hårt material i halvmånen och mjukt material i kuggstången istället?? Dessutom, hur delade du din ventil? Jag försökte, men jag kunde inte dela mer än vad som syns på filmen.

Köp en Volvo o bli mekaniker!
Nää, det var staget som satt i vaacumklockan (pinnen) som var sliten. Så den vändes och nya kugg filades. Jag klippte och körde lite dremel på min klocka och limmade sen igen den efter reparationen.
Det där kan funka en stund eftersom spjället inte används så ofta iaf vad man kan tro.
Samma som min alltså. Räckte det att såga upp "locket" till vacuumklockan, kommer "pinnen" ut då också, eller behöver man dela mera? Du har inte länk kvar till Ford-sidan som tipsade om metoden?

Hmmm, man vrider locket 180 grader så att nuvarande kuggar hamnar neråt och så fixar man till nya kuggar i pinnen istället? Sorry, jag fattar lite trögt ibland.
Pinnen sitter fast i membranet så man vänder det 180 och gör nya kugg. Tyvärr inte kvar länken. Men iom att spjällhuset är svindyrt så tyckte jag det var värt o testa en lagning innan det böts ut.
Nähä, min fulfix av intercooler by-pass ventilen verkar hålla ännu så länge, men någon påverkan på vibrationerna verkar spjället inte ha iallafall. För att veta säkert så borde jag kanske fixa till spjället på ett bättre sätt eller köpa nytt men som sagt, verkar hålla.

Därför fortsätter jag söka efter orsaken. Just nu tänker jag spridare. Har gjort testet i Vida där man stänger av enskilda spridare och jag får liknande respons på alla (dock så varvade jag inte, bör jag det?). Vibrationen visar sig inte heller vid "torrvarvning" (förutom, eventuellt, som resonans kring 2000-2100varv cirka). Vibrationen kräver en lätt last, typ konstant varvtal på 3:an, 4:an eller 5:an för att visa sig.

Skulle karaktärisera symptomen som "hugg" och lätta darrningar vid konstant fart. Vid acceleration och 1800-2000varv kan det komma en VRRRRR-vibration (oren/ojämn gång), backar jag av på gasen och prövar igen så går det bra.

Inga symptom/svängningar vid tomgångsvarv, bra gasrespons, hyfsat bra "turbo"-tryck (kanske lite, lite svag, svårt att säga). Kanske, även lite brummig i karaktären, speciellt uttalat för varm motor.

Hur är tillvägagångssättet för att kolla spridare? Har hört att det är svårt att få dom täta om man lossar spridarna? Annars skulle jag nog föredra att skruva av dom själv och lämna in på kontroll/rengöring på firma (någon som vet bra firma runt Göteborg?) och därefter montera tillbaka själv, går detta? Kostnad?
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
En alternativ metod jag skulle kunna tänka mig att prova är att köpa hem en injektor, för att sedan cykla den från cylinder 1 till cylinder 4 tills jag hittar (?) den felande (om det nu är en felande injektor som ligger bakom rycken)?

Hur känsliga är injektorerna, kan man göra rent dom själv?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

99% att det är batteriet.

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]

Generator laddar ej batteriet

Det kanske den gör, testar väl att l&oum[…]

Nästa elbil från Volvo?