NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det vet jag inte, men det första jag brukar försöka komma ihåg att kolla när det inte fungerar är just säkringar.. mer än en gång som det faktiskt varit det som felat.
Fast hur det ser ut när det är kupévärmaruttag vet jag faktiskt inte.. det är ju 230v och då är det ju inte vanliga 12v-säkringar.. men nog måste det allt sitta en säkring för det någonstans!
av nixxz
Men förstår inte varför det ska finnas säkring för det?
Den är ju dragen utifrån och tar strömmen där och går rakt in i kupé inget alls med bilen att göra tycker jag. Har jag fel?
Användarvisningsbild
av joel80
Att avsäkra det i bilen ger ju en extra säkerhet mot överslag eller liknande som skulle kunna orsaka en elbrand. Det är ju inte alltid säkert att det man kopplar i på utsidan är så friskt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Säkring 45 är för 12 voltsuttagen i kupen. Jag har aldrig varit med om att 230V uttaget till kupevärmare är avsäkrade i bilen. De är ju avsäkrade i 230V systemet där du stoppar i kontakten i väggen.
av nixxz
Jo som jag trodde då.
Motorvärmaren verkar ha fungerat inatt då motorn var varm men ej kupén.
Något som är lätt att felsöka själv?
av dieselputte
nixxz skrev:Jo som jag trodde då.
Motorvärmaren verkar ha fungerat inatt då motorn var varm men ej kupén.
Något som är lätt att felsöka själv?
Brukar vara en Y formad fördelare som har en kontakt mot frontens elkontakt, en mot motorvärmaren och en mot kupéns uttag. Du ser den i följande länk , klicka på den mellersta bilden http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 37a66262sv Kolla om du kan hitta den och försök trycka i kontakten mot kupén bättre om det går.

Kolla att kupévärmaren verkligen funkar i nåt annant uttag, kan ju vara den som är paj eller dess överhettningsskydd som löst ut. Du kan ju även prova med en sladdlampa i kupéuttaget så ser du om du har spänning där.

Hittar du ingen lösning är det bara att åka tillbaka till verkstaden och reklamera. Dåligt om allt är nytt och inte funkar, jag skulle kräva nåt extra i kompensation för återbesök, typ en dunk koncenrerad spolarvätska.
av nixxz
Tack ska kika på detta. Men kan se detta från motorrummet från huvens håll? Eller måste jag under bilen.
Har testat med annan kupevärmare i bilen som fungerar bra i ett vanligt el uttag.

Ja grejen är att jag har 50mil ner till försäljaren.
av dieselputte
nixxz skrev:Tack ska kika på detta. Men kan se detta från motorrummet från huvens håll? Eller måste jag under bilen.
Har testat med annan kupevärmare i bilen som fungerar bra i ett vanligt el uttag.

Ja grejen är att jag har 50mil ner till försäljaren.
Svårt att säga hur det ser ut, det är ju trångt i motorrummet så jag antar att kablar + förgrening sitter undertill så du kan vara tvungen att ta bort det stora plastskyddet som sitter under motorn med 8-10 skruvar, alternativt innerskärm på den sida yttre kontakten sitter för att komma åt förgreningen. Kan ju vara så enkelt att kabel inte är riktigt isatt inne i kupén, så kolla även det.

Vad jag förstod i tidigare inlägg så servades bilen och motorvärmare + uttag monterades i en Volvo verkstad? Ring isf upp den verkstaden och kolla om det är möjligt att någon lokal Volvo verkstad där du bor kan fixa till detta på den ursprungliga verkstadens bekostnad. Känns ruttet att du skall behöva åka 50 mil för att få detta fixat. Har svårt att tro att det är nåt annat än en kontakt som inte klickat i ordentligt.

Du har väl kvittot kvar ?

http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... tkoplagen/

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... kadestand/

Läs på lite här och påpeka att det är ett ursprungligt fel eftersom det inte gått 6 månader. Du har isf rätt till ersättning för resa till / från verkstaden för att få felet fixat, till och med förlorad inkomst. Tar du upp detta på ett bra sätt så tror jag de låter en lokal verkstad fixa felet, som torde vara enkelt. Vad du än gör, gå aldrig med på att du skall betala och sedan skicka kvittot till ursprunglig verkstad för att få ersättning.

Tjafsar verkstaden så går du till din lokala konsumentvägledare.
av nixxz
Yes!
Kontakten som är dragen in till kupen satt inte i riktigt :)
Nu fungerar den bra. TACK!

Nu ska jag koppla in CTEK Polar, röda sladden till plus. Och den andra svarta till chassit.

Dock räcker inte sladden någonstans till chassit. Går det bra att sätta den i någon annan skruv?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]