NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det låg ett reklamblad på disken hos Bilia idag när jag var där. "Effektoptimera din Volvo"
Och i den stod det mycket riktigt 200hk/430Nm på D5 Man.
*Lanseras under januari-mars 2010

Inga nyheter direkt men bättre på papper än på en lättediterad hemsida. :)

Borde bli lagom till 3000mils servicen då. :)
StringerBell skrev:
Ynot skrev: Bor/jobbar man där vägarna har en hel del rödljus så tycker jag att det känns bra att ha lite drag i motorn, framförallt på 2:an och 3:an.
Tävlar du?
Nej, måste man det för att njuta av sin bil och bilkörning?

Men smaken är som baken ..... :lol:
En på x40nordic som hade fått nåt blad från volvo, och dom skulle komma med en uppdatering till C30 T 220HK , så antar att de kommer finnas till S40/V50 också iallafall T5. I Februari månad ska de komma tydligen. Jag som hade siktat in mig på autotech, får se hur man gör nu.
Ynot skrev:Effekten kommer tydligen att kännas mest på 1:an och 2:ans växel, ska bli spännande och testa.
Jag kan inte jättemycket om optimering av styrsystem till bilar och speciellt inte till Volvo, men har en annan bil i garaget, med bl.a. masserad mjukvara, och jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna se till så att effekten bara finns tillgänglig på 1:an och 2:an?

Skulle man kopplat optimeringen till någon form av växelindikator och sagt att 'nu kör du på 3:an, ajjabajja nu får du ingen mer effekt'. Verkar som relativt bortkastade 9000 kronor isf. och bland de mest märkliga mjukvaru-uppdateringar jag isf. hört talas om.

//Johan
Jag misstänker att det handlar om att man tagit bort momentbegränsningarna på ettan och tvåan. Knappast något som kommer att ge annat än mera hjulspinn. Fortare lär det inte gå pga framhjulsdriften.
andreas_lofgren skrev:Jag misstänker att det handlar om att man tagit bort momentbegränsningarna på ettan och tvåan. Knappast något som kommer att ge annat än mera hjulspinn. Fortare lär det inte gå pga framhjulsdriften.
Låter mer troligt, ja!

//Johan
andreas_lofgren skrev:Jag misstänker att det handlar om att man tagit bort momentbegränsningarna på ettan och tvåan. Knappast något som kommer att ge annat än mera hjulspinn. Fortare lär det inte gå pga framhjulsdriften.
Med den kostnad kontra vad man får så är jag väldigt nöjd med att ha en 2.0D och behöver inte bry mig! :lol:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 25
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]