NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har 2 st v50 2,0d i familjen. Båda 08:or. 7000 resp 12000 mil på mätarna.
På båda bilarna används värmarna frekvent(minst 2 ånger om dagen)
Vi har inte haft ett enda bekymmer med värmarna, fungerar helt klanderfritt.
Hej.. Angående Dieselvärmare i V50 my07.
Haft stora problem med min värmare, bor i norra delen och haft en KALL vinter.
Drifstörningar hela vinter i stort sett.
Den är inlämnad ett antalgånger för felkodsavläsning och även helrenoverad..
Felkoderna har vart "för många startförsök" .

Hörde mig för på verkstan varför funktionen är så osäker vid sträng kyla och fick förklarat för mig att dagens diesel är svår antändligt vid kallare än -22C . Värmaren försöker att stara, men efter 3 misslyckade försök så sätter den en felkod och verkstads besöket är obligatoriskt.
Design (konstruktion) på värmekammaren och dieselns beskaffenheter gör den hopplös vid kyla, då man behöver den som mest. :(
Hörde även att ca 3500 - 7000 mil är livslängden på den, iallfall här i norr då den går oftare.

Någon som vet hur man "nollställer "den själv ?
northv50 skrev:Hörde även att ca 3500 - 7000 mil är livslängden på den, iallfall här i norr då den går oftare.
En värmare går inga mil, snarare timmar. En mekaniker jag känner hävdar att värmarna krånglar mer om man använder dem mer sällan, men helt klart mår de bättre av att gå längre stunder åt gången.
Han säger också att man skall undvika att starta bilen medans värmaren går eftersom den stannar när batterispänningen sjunker och då måste starta om, vilket ger mer sotbildning.
Jag använder mig av timern på diselvärmaren för det mesta då det är kallt ute. Jag upplever att den "bara" är igång mellan 5-10 minuter åt gången. Är det bra för värmaren att "bara" få köra i fem minuter? Är det någon som vet?

mikebike skrev:
northv50 skrev:Hörde även att ca 3500 - 7000 mil är livslängden på den, iallfall här i norr då den går oftare.
En värmare går inga mil, snarare timmar. En mekaniker jag känner hävdar att värmarna krånglar mer om man använder dem mer sällan, men helt klart mår de bättre av att gå längre stunder åt gången.
Han säger också att man skall undvika att starta bilen medans värmaren går eftersom den stannar när batterispänningen sjunker och då måste starta om, vilket ger mer sotbildning.

Angående diselvärmare och att stänga av dessa innan man startar motorn har jag också hört från en person som jobbar med båtmotorer. Just för att få dessa att hålla längre.

Skötselråd vore bra angående diselvärmare.
Haddock skrev:Jag använder mig av timern på diselvärmaren för det mesta då det är kallt ute. Jag upplever att den "bara" är igång mellan 5-10 minuter åt gången. Är det bra för värmaren att "bara" få köra i fem minuter? Är det någon som vet?
På 5 -10 minuter hinner bilen inte bli varm, då är det bättre att låta bli.
varför ens starta en sån här tråd?

Vad har verkstäder och volvo för ansvar hur du använder din bil?
Till exempel kör du tom tank, då går inte värmarn så ska de ju va för att man ska kunna köra och tanka.

En dieselvärmare har ett hårt liv, minst 6 månader om året så går den i princip konstant när bilen är igång, en värmare behöver liksom bilens motor underhåll.

Sen är inte volvo tillverkare av värmarn.

Att köra på diesel med dålig kvalité till exempel innehåller vatten då kan ledningen till värmarens bränslepump frysa ooch då får inte värmarn bränsle.
Tanka ren diesel, dieseln går orenat till värmarn så farmartanks diesel osv. är bara att glömma!
mikebike skrev:
VXC70 skrev: en värmare behöver liksom bilens motor underhåll.
Varför finns det då inga serviceintervall eller -instruktioner?
När fel uppstår, instruktioner haha testa ta bort värmarn på en v50 med små diesel haha roligt.
Att reparera värmarn är inget man gör på plats precis. måste demonteras.
VXC70 skrev:varför ens starta en sån här tråd?

Vad har verkstäder och volvo för ansvar hur du använder din bil?
Till exempel kör du tom tank, då går inte värmarn så ska de ju va för att man ska kunna köra och tanka.

En dieselvärmare har ett hårt liv, minst 6 månader om året så går den i princip konstant när bilen är igång, en värmare behöver liksom bilens motor underhåll.

Sen är inte volvo tillverkare av värmarn.

Att köra på diesel med dålig kvalité till exempel innehåller vatten då kan ledningen till värmarens bränslepump frysa ooch då får inte värmarn bränsle.
Tanka ren diesel, dieseln går orenat till värmarn så farmartanks diesel osv. är bara att glömma!
Jag har kört slut på 2 st värmare på 2 års tid på sprillans nya bilar. Jag har bara kört bästa dieseln från macken. Problemet var att jag bara körde korta stäckor och det inte gick att stänga av autostart.

Det bästa med min nya bil är att man kan slå av auto-läget, det har jag aladrig på och nu kommervärmaren att leva längre än 2 år hoppas jag.
VXC70 skrev:
mikebike skrev:
VXC70 skrev: en värmare behöver liksom bilens motor underhåll.
Varför finns det då inga serviceintervall eller -instruktioner?
När fel uppstår.
Då är det inte underhåll, utan reparation.

Vi provar igen: Vilken typ av underhåll behöver värmarna och vid vilka intervall?

Diesel av dålig kvalité? Jag tankar bara Statoil och Tanka. Givetvis kan jag inte svara för vad föregånde ägare tankat, men det finns nog inte så många farmartankar på Lidingö. :wink:

Även min värmare är utbytt, vid 2500 mil ungefär. Enligt meken är det "bara" en timmes jobb att byta värmare på en XC60.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]