NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det är inten kat på bilen som man kan plasera partickelfiltret nära.
partickelfiltret inehåller ju själva katten i detta fall & det är plaserat exakt lika dant oavsett om motorn sitter i en volvo eller mazda m.m.

det nya är nu att motortillverkaren valt ett dyrare matrial i partickelfiltret, vilket gör att det inte behöver bytas.
av snoken
Hej!
Varför går inte Volvo ut med en drive för att serva eller byta partikelfiltrerna? Vad är tillverkningskostnaden för ett DPF? 300-400 kr.Uppenbart är de gamla filtrerna ett proplem. 15000-2000kr för ett filterbyte är ett skämt. (7-10% av nyvärdet)?? Neej, Volvo får införa ett Nice price på DPF. Jag uppmanar alla på forumet att tillskriva Volvo!
Någon som har en mailadress till rätt person på Volvo?
PG
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu är ju de summor som nämnts en 24.000 milsservice med bl. a. byte av kamrem. Är det någon som vet vad en sådan service skulle kosta om man undantar filterbytet? Sedan skulle man ju kunna säga att den totala kostnaden, inte bara bränslekostnaden utan även servicekostnaden, att äga och köra en bil bör man som köpare ta reda på så att en sådan service inte kommer som en överraskning.
av PaS83
Du kan räkna lite baklänges, jag bytte precis filter, påfyllning av additiv och gjorde en basservice, totalkostnad 9.682:-
Bara basservicen kostar ca 2.300:-

Detta gäller dock en 1.6D och med ganska hygglig rabatt, runt 20%. Filtret skiljer i utförande mot 2.0, men priset borde vara snarlikt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det betyder att det är inte filterbytet som är den stora "boven" till kostnaden på 24.000 milsservicen, det görs till enbart materialkostnaden.
Användarvisningsbild
av CarMan
Varför går inte volvo ut med en driva för att byta pertickelfilter ? Hur tänkte du nu? Filtret ska ytas på avsed service, varkern före eller efter!
av snoken
CarMan skrev:Varför går inte volvo ut med en driva för att byta pertickelfilter ? Hur tänkte du nu? Filtret ska ytas på avsed service, varkern före eller efter!
Vad händer efter? Går det bra att köra vidare? Eller före, vad händer då? Skämt åsido, jag menar att det är åt helsike för dyrt att byta DPF. Kan flera Volvo verkstäder byta kammremmar för en tredjedel av kostnaden gentemot en nyare bil med i princip samma motor. Så sänk priset för en ej fullt utvecklad partickelfilter/ konstruktion/lösning.
PG
Användarvisningsbild
av CarMan
Vem byter kamrem för en 3:e del av priset mot vad volvo gör på en volvo motor?

Många förutfattade meningar tagna ur luften här.
av berrabus
CarMan skrev:Vem byter kamrem för en 3:e del av priset mot vad volvo gör på en volvo motor?

Många förutfattade meningar tagna ur luften här.
Jag kan inte svara för hur det är på Volvo men på min Audi TT skulle Audi ha 11.000 och jag valde att göra det på en Mekopartner verkstad för 4.500. Materialkostnad ca 2.000 vilket innebär att arbetskostnaden var under 1/3 av Audis pris.

Vet att det kanske är en gammal tråd men Googlade efter när självrengörande filter kom på Volvo V50/70 och då kom den här tråden upp :D
av CrossFireX
kebne skrev:Man kan ju ta lös filtret och rengöra själv. Jag valde att endast spola med högtryck i ca 10 minuter eller tills vattnet som kom ut var rent i bägge ändar. Men man kan tillsätta div lösningsmedel innan om man ids.
Skulle kunna tänka mig att man kan tjäna pengar på att göra rent var 6000mil och på så vis hålla nere diesel och additiv förbrukningen. Additiv behöver man inte fylla på förrän ett meddelande i bilens info display visas om detta.
Hade varit bra om någon skrev en guide om detta....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]