- tor 01 aug 2019, 09:38
Men om skiv- och beläggytorna inte blir parallella (dvs - >100% kontaktyta) när man trycker på bromsen så kan du få lite problem på sikt.. Speciellt om beläggen är sned-slitna.. Då kommer skivan att rosta där belägget inte tar, såvida du inte kör som en biltjuv i ett par månader så att ytorna till slut matchar varann..
En vän till mig bestämde sig för detta för hon ville spara pengar på bakbromsarna..
Men vi insåg efter några tiotal mil som biltjuvar att beläggen inte skulle slita in sig så fort som alla tipsare sagt
.. Så "jag bestämde oss" för att plocka loss beläggen och slipa dem manuellt tills det bara skiljde några tiondelar i parallellitet över hela ytan jämfört med skivorna.. Det var ett riktigt besvärligt jobb eftersom vi inte hade annat än sandpapper med slipkloss..
Efter många timmar och mycke mätande med skjutmått och provning i bromsoken så var vi tillräckligt nöjda..
Och än idag så tar hela beläggens ytor fint
.. Men, jag skulle inte vilja göra om jobbet
..
Montagesats (spännbyglar) borde man kanske ändå kosta på sig att byta..
Det torde avlasta glidpinnar och bromskolv/cylinder i långa loppet.. !??
whoppi skrev: ↑fre 23 jul 2010, 15:25 tycker mina belägg ser ok ut, kan man fuska lite och bara byta skivor, eller är det bara dumsnålt???Visst kan du fuska och återanvända de befintliga beläggen (om det är mycke kvar på dem)..
Men om skiv- och beläggytorna inte blir parallella (dvs - >100% kontaktyta) när man trycker på bromsen så kan du få lite problem på sikt.. Speciellt om beläggen är sned-slitna.. Då kommer skivan att rosta där belägget inte tar, såvida du inte kör som en biltjuv i ett par månader så att ytorna till slut matchar varann..
En vän till mig bestämde sig för detta för hon ville spara pengar på bakbromsarna..
Men vi insåg efter några tiotal mil som biltjuvar att beläggen inte skulle slita in sig så fort som alla tipsare sagt
Efter många timmar och mycke mätande med skjutmått och provning i bromsoken så var vi tillräckligt nöjda..
Och än idag så tar hela beläggens ytor fint
Montagesats (spännbyglar) borde man kanske ändå kosta på sig att byta..
Det torde avlasta glidpinnar och bromskolv/cylinder i långa loppet.. !??
V50 1.8F MY08 Summum
- By jlu