NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bränsledrivna värmare är bra att ha, men krånglar alltför ofta.....

I min gamla bil (bensin) gick först bränslepumpen efter ungefär 6000 mil, och efter ytterligare 6000 mil gick vattenpumpen.

I min nuvarande bil (diesel) började värmaren ryka när jag haft bilen ungefär en månad (vid 2400 mil).
Efter 4 veckors väntetid lämnade jag den på Bilia och några dagar senare fick jag tillbaka den....
Dock rök den nästan lika mycket och gick aldrig mer än 10 minuter i sträck. Tillbaks till Bilia.
Nytt besked: värmaren måste bytas, men det finns inga nya i Sverige, restade från leverantör.
Eftersom leveranstiden var satt till den 5/1 bokade vi en ny tid till den 14:e.
Den som lever får se, men jag har varit utan värmare i över en månad nu. Hade varit trevligt att ha i Julas när det var kring -25.

En orsak till att jag köpte en Volvo var att värmaren är standardmonterad, till Audi kostar den ungefär 24000 att eftermontera.
Okalettos skrev:Var inne med bilen igår och nu var det istället felmeddelande om att vattenpumpen var kass :shock:.
Så den ska bytas på måndag. Men försäkringsbolaget (Volvia) vill inte inkludera vattenpumpen
i problemet med värmaren, det är en annan komponent menar de
Värmaren har en egen (eldriven) vattenpump, så är det den som är trasig är den definitivt en del av värmaren.
Däremot kan försäkringsbolaget hävda att det är två olika feltillfällen = två självrisker.
Bilar idag är ju fantasiska, de flesta rullar i 20 år och 40000 mil utan utan större problem förutom 2 saker och de är mycket enkla att se om man tittar i vilket bilforum som helst.

-När det är varmt ute är varannan tråd "Hjälp min AC kyler inte"
-När det är kallt ute är varannan tråd, "Hjälp min dieselvärmare värmer inte".

Samma sak när man tittar på begbilar med några år på nacken, de funkar oftast perfekt förutom AC och dieselvärmare som av någon "konstig" anledning inte vill "slå till och starta"

Jag har själv kört slut på flera stycken, mekat, bytt och fixat med både värmare och AC och konstruktionen på båda dessa verkar inte vara gjord för att funka mer än några år.

Tex. helt olackad aluminium i AC kondesorn som saknar galler så salt fräter upp den och stenskott perforerar den på nolltid. Och autostart på brännaren så värmaren hoppar igång varje gång man bara flyttar bilen 5 meter på garageuppfarten för att få ut bil nr2.

Klart de inte lever länge. Obs, detta är inget volvo problem, det är så på 100% av alla bilar som har AC eller Värmare idag.
Nu är vattenpumpen också bytt (det gick fint att ta på samma maskinskadeförsäkringsärende :D). Det konstiga är att när Bilia mätte på den gamla pumpen och jämförde med den nya så fanns inga skillnader alls :shock:... bilen vägrade acceptera den gamla och gav felkod direkt (flera försök) men den nya svalde den minsann direkt, ganska skumt va??

Nu är alltså allting som har med värmaren att göra bytt, förutom själva brännkammaren (som Bilia dock rengjort, så den kan väl nästan betecknas som ny den också kanske :wink:). Vi har kört värmaren flera gånger sen igår och den fungerar precis som den ska :D. Hoppas nu bara att den håller betydligt längre än 3 dagar denna gång ;-//.

Så jäkla trist med all kortsiktighet (läs girighet) från tillverkarnas (i detta fall Volvo) sida. Det kan ju inte kosta många kronor att konstruera en betydligt mer driftsäker tillsatsvärmare!

När vi hämtade ut bilen frågade jag vad det skulle kosta att montera in en elvärmare. Det skulle kosta 5000kr. Jag ställde några följdfrågor och fick rätt trista besked:
1. Det ingår ingen cirkulationspump utan man anser att den naturliga värmekonvektionen duger gott (det kanske det gör, vad vet jag)... å andra sidan kanske man ska vara glad, det blir ju en sak mindre som kan krångla :wink:.
2. Fick även veta att elvärmaren inte ens laddar bilens batteri :shock:. På en dieselbil med standardmonterad dieselvärmare (som slukar ström) som går att komplettera med en elvärmare (för 5000kr :!:) borde det väl för sjutton ingå att batteriet laddas när man kopplar in elvärmaren. Bristande komfort och minskad livslängd får vi väl vackert acceptera och betala för i slutändan, men Volvo... Vart tog miljötänket vägen?? :-O)... Att ladda batteriet via generatorn slukar ju en del energi, faktiskt, vilket påverkar miljön negativt ju. Dumsnålt och oansvarigt :!:.
3. Fick även veta att man fortfarande är nödgad till att använda en konventionell kupévärmare. Jag trodde verkligen att man hade kommit längre på denna punkten, men det kanske hänger ihop med punkt 1 och 2 :-DD.
Okalettos skrev:1. Det ingår ingen cirkulationspump utan man anser att den naturliga värmekonvektionen duger gott (det kanske det gör, vad vet jag)... å andra sidan kanske man ska vara glad, det blir ju en sak mindre som kan krångla :wink:.
Behöver ingen pump, du värmer ju motorblocket direkt.
Okalettos skrev: 2. Fick även veta att elvärmaren inte ens laddar bilens batteri :shock:. På en dieselbil med standardmonterad dieselvärmare (som slukar ström) som går att komplettera med en elvärmare (för 5000kr :!:) borde det väl för sjutton ingå att batteriet laddas när man kopplar in elvärmaren. :.
Behövs ingen laddare om du har elvärme, Jag har elvärmare och då behöver jag aldrig extraladda batteriet. Du kan köpa extraladdare om du vill.
Okalettos skrev: 3. Fick även veta att man fortfarande är nödgad till att använda en konventionell kupévärmare. Jag trodde verkligen att man hade kommit längre på denna punkten,:.
Elvärme är suveränt med kupefläkt, bilen blir ju varm på några minuter, ska du vänta på att motorn blir varm och defrostern statar tar ju 10 ggr så lång tid.
Hej VolvoB20,

Det var svar på tal :wink:... Svaren på punkt 1 och 3 låter väl okej, men punkt 2 vet jag inte...
Enligt Bilia så laddas inte batteriet när man ansluter elvärmaren... Har jag fått fel info av Bilia...?
Jag menar såhär: Vill använda elvärmare hemma i kallgaraget, men väl ute så använder jag ju motorvärmaren,
som slukar energi från batteriet, och kör man många korta sträckor och flitigt använder motorvärmaren däremellan så blir det ju inte så bra.

Är det någon som vet följande: Om bilen stänger av värmaren pga för låg batterispänning 3ggr så spärras den enligt Bilia, oavsett om tillfällena är utspridda på flera år :shock:... Nollställer den antalet misslyckanden om man kopplar ur batteriet, hur länge isf, och finns det nån avigsida med detta (kanske nåt annat i bilen som inte vill att man kopplar bort batteriet)? Eller tvingas man köra till verkstan och nollställa?
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Kolla Calix. De har motorvärmare / laddare kombinationer. Skulle själv skaffa det om jag haft tillgång på el.
Hej!

Vill bara meddela att min rykande och krånglande värmare började fungera felfritt när jag bytte bilbatteri. Hade själv rengjort brännkammare, bytt glödstift och flamvakt utan att det hjälpte, men det verkar vara bilbatteriet som är boven i dramat. Är värt att testa för er som har bekymmer. På en privat verkstad sa man till mig att bilar med tillsatsvärmare förkortar ett bilbatteris livstid till ca 3-4 år.
Stenfors skrev: På en privat verkstad sa man till mig att bilar med tillsatsvärmare förkortar ett bilbatteris livstid till ca 3-4 år.
Mitt första batteri i V70:n dog på bara några månader. Volvoverkstan kom fram till att bilen var originalutrustad med ett för litet batteri, bilar med originalmonterad värmare skall ha ett större.
Givetvis fick jag ett nytt på garantin och det är nu 10 år gammalt och still going strong (så vitt jag vet).
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]