NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
PhotoJoe skrev:Väldigt många som påstår att mottagningsproblemet inte har med vindrutan att göra. Då undrar man ju var kompetensnivån hos dessa ligger någonstans. Volvo själva har gått ut med att det går inte att använda sig av en GPS utan extern antenn i nya Volvobilar på grund av ett värmeavvisande nät i vindrutan. Extern antenn är alltså det som gäller om man inte köper Volvos Garmin GPS, som då får sin mottagning via GPS-antennen i "hajfenan" på taket. Den är förresten bara en dummy på de bilar som inte har GPS från fabrik. Detta går heller inte att eftermontera.
GPS utan extern antenn funkar inte i kombination med "värmeavvisande vindruta". I denna ligger nämligen ett metalliskt skikt som mycket effektivt stoppar de svaga signalerna från GPS-satelliterna. Men eftersom min vindruta inte innehåller någon metall så hävdar jag med en dåres envishet att mitt mottagningsprblem inte har med vindrutan att göra.

Var min kompetensnivå ligger får väl andra avgöra, men den räckte till en civilingenjörsexamen och jobb som konstruktör på elavdelningen på en bilfabrik på Hisingen.
av blådåren
Även rutor med värmeavvisande skikt går att montera extra gps-antenn innanför!.
Det finns ett par "hål" i skiktet som är avsett att montera trådlösa motorvägs-pass innanför!!.
Finns antingen i mitten uppe, eller mitten nere!.

(Tror att min kompetensnivå är rätt ok, räcker iaf för att få jobba kvar på en bilradiofirma som installatör. :lol: :wink: )
Senast redigerad av 2 blådåren, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag har en Garmin 760, monterad mitt på instrumentbrädan och en extern antenn i A-stolpen. Det har fungerat bra i flera år. Nu när jag hade problem, så kopplade jag ur den externa antennen och genast började GPS:en hitta satelliter.
GPS-antenner åldras och funkar efter några år inte så bra lite beroende på hur de är monterade, man kan säga att externt monterade GPS-antenner har ett bäst-före-datum. :)

Mvh GK
Användarvisningsbild
av hozz
GPS-antenner åldras och funkar efter några år inte så bra lite beroende på hur de är monterade, man kan säga att externt monterade GPS-antenner har ett bäst-före-datum.
Så länge gejjorna håller mer än 2 år så är jag nöjd.
Jag byter mojjängerna tidigare än så, men frågan är om andra gör det?
D4 VEA dricker olja

När bmw e90 lanserades var det också me[…]

Så, nu är den bytt. Pust. Många s[…]

IMG_1085.jpeg Nya fälgar på gång[…]

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]