NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis testat vattensprut-tricket. Monterade bort luftfilter-huset och satte en bräda mot gaspedalen som fick hålla varvtalet mellan 2000-2500 varv. Använde "tryck-spruta" med destillerat vatten (går förmodligen lika bra med kranvatten) och tog bort sugröret så att det gick att hålla sprutflaskan "upp och ner".

Var lite nervös i början, var väldigt försiktig och sprutade bara in vatten lite i stöten, men sedan kändes det rätt lugnt. Körde totalt tre omgångar med cirka en halvliter vatten vid varje omgång.

Ingen jätterök från utloppet, efter ett tag lite avgas-lukt och kanske antydan till lite mörkare avgasrök.

Körde en sväng efteråt och nånting har hänt iallafall. Jag kan höra att turbon viner nu och det kunde jag inte tidigare. Tycker också att att den blev lite mindre "knackig" på lågvarv.

Resultatet ännu så länge en viss effekt på turbo/kompressor alltså, återstår att se om det är bestående och om det också har hänt något med mottryck från/i avgassystemet.

Edit: Skall väl lägga till en "disclaimer" också: Det här är inget som man skall göra om motorn redan går bra, det finns viss risk med att spruta in vatten i motorn på detta sättet. För det första så får det inte bli "för mycket" vatten, lite i taget / lagom stråle är det som gäller (för att undvika "hydrolock"). För det andra så riskerar man att skit/gegga lossnar och skadar ventiler, eller också att skiten som lossnar sätter igen katalysator/dpf. Att spruta vatten i insuget görs på egen risk alltså. I mitt fall upplever jag att motorn går bättre efter behandlingen så jag kommer förmodligen att göra det igen.
dieselputte skrev:Så här står det i alla fall i lagen om EU sidan 26 ( 30 kap § 15)

" Till böter eller fängelse i högst 6 månader döms den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet ändrar eller gör ingrepp i utrustning som reglerar avgaser på en EU -typgodkänd motor till en mobil maskin på ett sådant sätt att motorn inte längre uppfyller kraven för det typgodkända utförandet" , lag trädde i kraft 1 mars 2011

Klart fall av uppsåt , eller ? Den som ev åker dit lär väl få dagsböter, men de kan ju svida också beroende på inkomsten.

Risken att åka dit är väl ytters lite fnv, men vem vet vad de kollar i framtiden?

EDIT : Länk till lagrådsremissen. http://www.regeringen.se/contentassets/ ... radsremiss
Då återstår ju bara att hitta vem som gjort det, det är ju den som åker dit. Står ju inget om att det skulle vara bil ägaren, så utan ett erkännande så borde det ju vara lugnt.
Skunkworkz skrev:
dieselputte skrev:Så här står det i alla fall i lagen om EU sidan 26 ( 30 kap § 15)

" Till böter eller fängelse i högst 6 månader döms den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet ändrar eller gör ingrepp i utrustning som reglerar avgaser på en EU -typgodkänd motor till en mobil maskin på ett sådant sätt att motorn inte längre uppfyller kraven för det typgodkända utförandet" , lag trädde i kraft 1 mars 2011

Klart fall av uppsåt , eller ? Den som ev åker dit lär väl få dagsböter, men de kan ju svida också beroende på inkomsten.

Risken att åka dit är väl ytters lite fnv, men vem vet vad de kollar i framtiden?

EDIT : Länk till lagrådsremissen. http://www.regeringen.se/contentassets/ ... radsremiss
Då återstår ju bara att hitta vem som gjort det, det är ju den som åker dit. Står ju inget om att det skulle vara bil ägaren, så utan ett erkännande så borde det ju vara lugnt.
Ja , det är ju en märklig formulering. Men det finns även §15 på sidan 52, där står det klart och tydligt att det åligger fordonsägaren att ..... så det blir nog ägaren som får ta smällen ändå. Men som sagt , risken att åka dit är nog idag mycket liten.
Inget jag skulle våga prova faktiskt... Inte ännu :)

Har fått mitt filter tvättat och oj vad mycket bös det kom ut ur det. Får se om och när jag återmonterar det. Lär få ligga i garaget ett bra tag nu, hehe
Bytet gick också bra MEN... Kommer aldrig köpa eftermarknadsdetaljerna från Skruvat igen iaf! Väldigt lite gods i deras muttrar och kändes även lite mjuka och lätta att dra sönder om man råkar slinta lite... Betalar gärna extra hos Bilia för det faktiskt.
Får se om deras filter håller någorlunda bra kvalitet.

Även ganska roligt att GP skrivit en artikel angående DPF fusk i Madrid :)
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2852 ... verkstader

Lär väl snart komma hit också antar jag? Mailade Bilprovningen och dom skulle återkomma men inte gjort det så jag får väl påminna dom då. Vore intressant att veta vad man riskerar om man skulle bli påkommen på Bilprovningen med DPF fusk.
Om du testar med tomt filter så är det värsta som kan hända att du får en tvåa på för höga avgasvärden. Finns inte en enda besiktningsgubbe som kan se att filtret är tomt så länge det sitter på plats.
Men får du felkoder två år på raken så blir det en skarp tvåa, dvs du måste komma in på ombesiktning utan felkod.
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]