NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#984190
@Getsome: EGR:n är ju elstyrd och har inte styrventil. Däremot så är ventilerna till spjällhuset lika som turboreglerventilen så man kan testa att byta plats på dessa 2 och se om det gör skillnad.

Tack än en gång för jobbet du gjorde med min box. Bilen går fortfarande kanon :D
#984192
Sierra94 skrev:Kolla spjällhuset ordentligt. Kan vara avstängningsspjället som fastnar och som släpper efter en stund så motorn plötsligt får mer luft och kan jobba som vanligt. Man testar dessa bäst med en vacumsug så man kan se att de öppnar som de ska med applicerat vacum och sedan släpper när man tar bort vacumet. Håll samtidigt emot vipporna lite så du känner om kuggen som öppnar/stänger inne i vacumklockorna verkligen funkar.

Jag lagade en bekants 2.0d där spjället till intercoolerbypassen inte stängde ordentligt. Spjällvippan kärvade ibland och kunde inte stänga. Kuggen var delvis nerslitna så spjället inte orkade stänga sig och därför vart regenereringen inte helt 100% med högre förbrukning mm som följd. Men bilen registrerade regenereringen så man såg senaste i VIDA men iom att den inte kom upp i temp som den skulle så vart den inte helt riktigt gjord. Den hade oxo drygt 1.5 liter extra olja i tråget som följd av många försök att bränna filtret.

Men efter lagning av spjället så funkar bilen igen. Han hade haft den inlämnad på volvo men de hade inte hittat felet. Spjällen sätter ingen felkod heller.
Speciellt inte om de funkar halvdant.
Låter intressant då jag nu kommer ihåg att dessa problem började precis efter att jag haft bilen på Volvo där dem såg att spjällhuset krånglade och böt det, det var i februari. Sedan dess har problemet kommit mer och mer och nu varje gång bilen stått en dag.
Men du menar att om spjället har krånglat så kan dpf sättas igen på grund av det?

Grejen är att jag hade planerat att byta dpf i helgen men funderar nu på att skjuta upp det och kolla om det är något annat ändå.

Hur kommer man åt spjällhuset för att kolla det?
#984203
Sök lite här på forumet. Det har skrivits en del om just dessa spjäll.
#984283
Sierra94 skrev:Sök lite här på forumet. Det har skrivits en del om just dessa spjäll.
Det ska jag göra! Känslan är precis som att den kvävs. Men vad skulle kunna göra att det bara blir detta problem när bilen har stått ett tag, om det nu är spjällhuset?

Om man inte har någon vakuumsug, kan man testa spjällhuset på andra sätt?
#984296
Du kan alltid suga med munnen i slangen o se om spjället rör sig. Men det är lite drygt :-P spjällen kan fastna pga grader i plasthuset. Speciellt om man dragit slangklammorna för hårt så det deformerats lite.
#984298
Sierra94 skrev:Du kan alltid suga med munnen i slangen o se om spjället rör sig. Men det är lite drygt :-P spjällen kan fastna pga grader i plasthuset. Speciellt om man dragit slangklammorna för hårt så det deformerats lite.
Läste också om slangklämmorna, ska hem och kolla det idag! låter ju logiskt då det kom direkt efter dem bytt spjällhuset. Tänk om det endast är det som är felet, men sån tur ska man väl inte ha...
#984303
Kan mkt väl vara så. För funkar inte endera spjällen kommer problemen. Bilen svår/omöjlig att starta eller vill inte varva. Eller så regenererar den inte riktigt med igensatt filyer som följd. Den jag lagade regenererade och gjorde rent filtret själv efter vi löst problemet med spjället och funkar nu normalt igen. Det saknades värme i motorn vilket inte uppnåddes helt iom att luften gick delvis igenom intercoolern.
#984515
Sierra94 skrev:Kan mkt väl vara så. För funkar inte endera spjällen kommer problemen. Bilen svår/omöjlig att starta eller vill inte varva. Eller så regenererar den inte riktigt med igensatt filyer som följd. Den jag lagade regenererade och gjorde rent filtret själv efter vi löst problemet med spjället och funkar nu normalt igen. Det saknades värme i motorn vilket inte uppnåddes helt iom att luften gick delvis igenom intercoolern.
Exakt vart är det jag kan sugs för att kolla om spjällhuset funkar?
Jag kollade på slangklämmorna igår, kan inte säga att jag tyckte dem satt så hårt, men testade skruva upp den lite iallafall.
#984525
Det går in en vacuumslang i varje spjälls vacumklocka. Den tar du av och sätter en längre slang på så du kan suga i den. Men ta samtidigt av slangarna från intercooler mm så du verkligen kan se och känna på spjällen.
#984589
Sierra94 skrev:Det går in en vacuumslang i varje spjälls vacumklocka. Den tar du av och sätter en längre slang på så du kan suga i den. Men ta samtidigt av slangarna från intercooler mm så du verkligen kan se och känna på spjällen.
Okej! Då tror jag att jag förstår. Det är slangarna på undersidan alltså?

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]