NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nixxz
En liten fråga, hur lång tid tar det att få upp värmen i denna bil?
Och när Jag sätter på dieselvärmaren så är den inte varm. Vet ej om jag gör något fel.
Motor tempen är nästan innan halv
Tankar?
Användarvisningsbild
av SvenB
Med dieselvärmaren hjälp går det fort. Jag känner värme efter c:a 2 km på grund av tillskottsvärmaren.
av nixxz
Okej. Men min kupé är kall. Ca 1 grad ute nu och det känns lika i kupén.
Kan diesel värmare vara på när man kör? Hur?
Bild
av nixxz
Som jag hade ställt den nu var på 19.00 kommer ut och det är kallt i kupén. Slår självklart på den till "på"
Användarvisningsbild
av SvenB
Om din bil har tidur, och du ställt tiden på 19:00 och aktiverat den, men det ändå är kallt i kupén har du fel på värmaren. Har du kört värmare över huvud taget? För övrigt hjälper värmaren till att få upp värmen på motorn automatiskt på V50. För övrigt ser jag nu på din bild att du inte aktiverat värmaren, den står på "Av".
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av nixxz
Okej nyss köpt bilen och endast kört ca en mil.
Men om värmaren är trasig, varför blir motorn "jummen" ?
Användarvisningsbild
av joel80
Du vet att du ska ställa tiden på strax efter du tänkt ge dig iväg va? Den värmer då upp bilen till typ den tiden du ska åka.. Ställer du den på 19:00 så slutar den 19:00..

Värmaren har två uppgifter.. Dels kan du med tidur ställa den så att den värmer upp din bil innan avfärd.
Jag ställer ofta tiden på ca 15 minuter efter då jag tänkt åka iväg. Bilen brukar ha hunnit bli varm nog och smällt eventuell is på rutorna då, plus att om jag kommer iväg lite senare än tänkt så är den fortfarande igång.

Det andra värmaren gör om man har den inställd på "auto" (kanske bara är på senare modeller man kan välja att stänga av det?) är att den hjälper till att värma motorn när man kör. Då får man lite snabbare värme i kupén. Jag har den funktionen avstängd då den drar märkbart mer soppa och jag inte har några problem att få tillräcklig värme. Kör man väldigt mycket stadstrafik med mycket stopp eller sakta kökörning kan den kanske behövas för att hålla värmen uppe.

Allt om hur din värmare funkar finns säkert att läsa i den bok som följt med din bil. Där kan man hitta massor av annan information om hur bilens olika delar fungerar. Testa att läsa lite i den.. ;)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag skrev ett tillägg på mitt inlägg nixxz.Man ser på bilderna att du inte aktiverat värmaren, det står "av"
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag rekommenderar dig att läsa instruktionsboken hur du går till väga med att aktivera värmarens tidur.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]