NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
Jag får se det så här, kan ju alltid hoppas att min bil har "fastnat" i ett stickprovskontroll så att den blir genomgången extra grundligt så allt är OK 8)

henrikjohansson82, 15 juli fick jag mail om att min bil var klar och hade då v32 som prel.leveransvecka. Som jag har sagt tidigare, det positiva är ju att jag spar lite på sommardäcken!
av whoppi
Ni som fått ut era classic, tycker ni också att däckljudet är högt på grov asfalt?
Jag kan bara jämföra med min gamla V50, med 15" däck där upplevdes ljudet inte så mkt.. kan det verkligen göra så mkt att gå upp till 17"

På slät ny asfalt går även 17":arna mkt tyst.
whoppi skrev:Ni som fått ut era classic, tycker ni också att däckljudet är högt på grov asfalt?
Jag kan bara jämföra med min gamla V50, med 15" däck där upplevdes ljudet inte så mkt.. kan det verkligen göra så mkt att gå upp till 17"

Vilka däck har de satt på din bil? Jag har på min 06:a Hakka Z 205/55-16 som jag hör mer än den D2:a som jag provkörde med Continental 205/50-17, alla i vår familj reagerade på skillnaden.
Användarvisningsbild
av hozz
På min C30 som i det här sammanhanget i har någon betydelse, så går enl. min erfarehet Michelin tystare än Goodyear, tyvärr slits Michelin lite fortare.
Originalsänkt med 17".
av jumu01
whoppi skrev:Ni som fått ut era classic, tycker ni också att däckljudet är högt på grov asfalt?

whoopi problemet är att det inte existera slät asfalt i större delen av Sverige. Jag har kört småbil i både Frankrike, Spanien och Irland, och ljudnivån har varit förvånadsvärd låg från däckljud man har upplevt att det är en "storbil" man kört, man har kunna samtala med sin medresenär med normal samtalston utan att skrika i farter runt 110 km/h, men i den grovräfflade asfalt som man lägger på i Sverige är ett otyg mot oss bilåkare som vill upleva bekväm ljudkomfort!

PS! Kunde inte låta bli Kluster då jag så ditt inlägg och man faktiskt befinner sig i Ryssland! :wink:
av Kluster
jumu01, bra att du kan speja utomlands åt mig om bilen har kommit på villovägar, haha!
av Kluster
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Fick reda på igår att tydligen är min bil "urplockad" ur kön av nyproducerade bilar för att genomgå någon form av stickprovskontroll då det tydligen kan göras så ibland, just för att säkerhetsställa att allt verkligen är OK.
Detta var det enda jag fick reda på, min ÅF-säljare har kontakt med Volvo för att mer klarare/rakare besked. Konstigt vore väl annars....

Detta är bra att den blir "utsatt" för detta men då tycker jag att man kan få reda på detta lite tidigare än 12 sept då leverans ut till ÅF var satt till den 3 sept, när inte ens min säljare hade fått någon info...
av jumu01
Enda trösten är att du kommer att få en bil som man gått igenom minitiöst troligen helt utan fel.
Synd at inte Volvo kan ge dig någon kompensation för denna extra väntan.

Fick orderpappren där nu prel leverans är satt till v 48.
av Kluster
jumu01, jo det är väl så jag ser det också...den som väntar på något gott....(väntar alltid för länge...)

Innan v48 bör jag ha fått min iaf! :twisted:
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 47

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740