NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av getsome
Ett litet experiment i några mil är helt ok , men signalen till ecu:n är inte konstant utan följer en fin kurva (ickelinjär till råga på allt) som dessutom är beroende på hur fullt filtret är vs bilens dpf räknare , emulator med pott funkar i ca 30-40 mil men sen kommer limp home som ett brev på posten. Så även om du bygger nåt så måste man köra minst 60 mil innan man kan vara säker på att man lyckas.
av Marmion
Det är alltså bara i felsökningssyfte som jag ska koppla in pot eller vanliga motstånd. Jag måste helt enkelt se om givaren visar en felaktig signal. Om jag inte skulle hitta felet och tvingas koppla ur hela systemet så lämnar jag in bilen på firma.
av Marmion
getsome skrev:Du kan inte lura den bara sådär utan felkoder och limp home , töm filtret först isåfall annars lär du förstöra något , jag länkade för ett tag sen till en guide jag skrivit ihop på vårt engelska systerforum om hur man koda bort sitt filter (precis som jag gjort på min egen v50 2.0D) följ den så blir du av med filtret.
Tack

En väldigt bra beskrivning på hur man kan koda bort funktionen men jag vill bara lura givaren för att kolla om det funkar.

Det där är tyvärr överkurs för mig =)
av getsome
Har du VIDA och DICE ? Där kan du logga dina värden på tryckskillnad , när mitt filter började bli igensatt så låg den under normal körning i 90 på ca 25-30 (kommer inte ihåg enheten den visar i) medan när man drog på så gick den upp till 100-180 beroende på hur hårt man trampade. Berätta exakt vad du vill uppnå så ska jag försöka hjälpa dig då jag har meckat en hel del med att försöka emulera ett filter innan jag lyckades koda väck filtret. Ett försök jag gjorde (och det med bäst resultat) var att koppla in en slang under luftfiltret och dra denna till lågtryckssidan på givaren och sen flytta lågtryckslangen från filtret till högtrycksidan och lyckades på såvis emulera ett ganska rent filter men det bästa vore om du kunde antigen handla in / låna en DICE och köra lite , logga värden och ladda upp dom så kan vi kolla hur det ser ut , givaren är ganska lätt att testa om man har VIDA man plockar väck en av slangarna med motorn avstängd men tändningen till kopplar på en annan slang till givaren som man suger lite lätt i du får en tryckskilnad och denna ska variera beroende på hur hårt du suger men givarna är väldigt känsliga så du bör kunna få värden i hela skalan 0 - 1000.
av migmike
Marmion skrev:Okej. Vi får hoppas det löser sig iaf.
Jag har bestämt mig för att ta bort hela dpf funktionen nu.
Det verkar ju inte vara någon verkstad som kan hitta felet så det är bara att köra.

Löste sig problemet???

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]