NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet faktiskt inte om den sitter före eller efter men det borde jag kunna kolla upp i VIDA tycker jag. Skall göra detta lite senare idag.
Jo, nya saker borde fela men borde inte förra ägaren ha märkt detta för ca 6000mil sedan då den byttes? För man får ju ryckig gång när den håller på att regenerera hela tiden.

1. Vågar man nolla mätaren för DPF bara sådär? Finns det några bieffekter eller annat om man gör det?

2. Det dära med Adaptivvärden har jag också funderat på faktiskt. Vad exakt är det man nollställer när man gör detta? Finns det några negativa effekter med detta?
Nollar man inte adpaptionsvärdena när man lägger av pluspolen? Har fettat in ett kontaktstycke till dörren så jag har lagt av pluspolen... Men det hjälpte iofs inte för några dagar sedan...

3. Det där med EGR och spridare känns lite overkill för mig så det kanske verkstan kan kolla på när bilen skall in om en vecka.

4. Skall kolla igen på det dära med en pot och ge den ett fast värde till givaren. Vill ju gärna undvika att klippa kablarna också, vet du någon smidig lösning på hur jag kan göra för att inte klippa kablarna?

Har också fått fram att man kan tvångsköra en regenerering av DPF. Vilket får motorvarven till 4000rpm osv. Har en beskrivning vart man hittar detta i VIDA så det funderar jag faktiskt på att prova.
Men vad är skillnaden på att tvinga den att regenerera mot en "vanlig" regenerering så att säga?
Givaren når ALDRIG 100 vad jag har lyckats märka. På tomgång så ligger det under 10 så där är lungt iaf. Under körning når givaren runt 30-65. Oftast runt 40-45. Hade vart kul att veta vid vilket värde den säger till ECM att regenerera...

Du säger att det går att blåsa ur slangarna. Antar att det går 2st slangar till givaren och det är bara att blåsa i den ena så att det går ut ur den andra? Är det viktigt att blåsa i rätt slang? Tänker på om det finns en viktig flödesriktning att ta hänsyn till.
Även om man inte inte ser att givaren är kass (om man kollar på trycket) så kan den ändå ge felsignal misstänker jag.

Tack för dina svar!
av getsome
Den förra ägaren borde märkt detta så vi kan utesluta den biten.
Dock kan den förra ägaren kört som farmor anka och på så viss slitit ut fitret i förtid (satt igen det med aska)
Adaptivvärden är värden ECM lagrar ang din körstil osv så nolla dessa kan bara ha positiv effekt om du vill lära bilen din körstil , kan vara samma som att ta bort pluspolen i 30 min men jag vill inte svära på detta , jag har provat att nolla adaptivvärden på vår då den drack för mycket när vi köpte den (0.63-0.65 lugn motorvägskörning i 110) och efter det så har den lärt sig hur jag kör och ligger nu på 0.56-0.58 samma körstil så värt ett försök.
Nolla tripmätaren till dpf kan inte skada någonting mer än att bilen tror att ett nytt filter sitter där.
På givaren som sitter på sidan om batteriet sitter 2 slangar , 1går till före DPF och 1 till efter DPF (så mäter den tryckskillnaden på DPF:en) du måste blåsa ur bägge , ta bara 1 i taget och blås in skiten i filtret
EGR adpateringen fixar bilen själv (bara klicka & följa vad Vida säger att göra) , och koda spridare är skitenkelt , kolla vilken siffra som står på spridarna och kolla så rätt siffra är kodad om inte så ändra.
Tvångskörning varvar motorn betydligt högre än vad du gör vid körning och kan på så sätt ta bort mer sot i mitt tycke då avgasflödet blir högre så det kan vara värt ett försök.
Har du ingen pot så koppla 2 st vanliga motstånd för hålmontering som du kan köpa på kjell & co eller få av någon som pillar med elektronik enl följande direkt i kontakten , bägge motstånden MÅSTE kopplas in till signalpinnen (du får mäta ut vilken som är plus och minus då jag inte har den datan framför mig) Plus i kontakt --4.7 K OHM --- *Signalpinne* ---- 270-330 OHM---- minus i kontakt (hade gärna skickat en bild men jag kan inte bifoga filer)
av Hakan975
getsome skrev: kan vara samma som att ta bort pluspolen i 30 min men jag vill inte svära på detta
Hur får man reda på om den nollas om bilen har varit strömlös ?
Det är ju nog så viktig info för efter en "reset" ska väl bilen köras efter ett speciellt körschema eller är jag helt ute på det hala ?:-/
av getsome
Står inget om nåt körschema i Vida så jag körde den som jag brukar alltså lugnt o sansat efter nollningen och då lärde sig bilen detta (som man gör med alla andra bilar efter en nollning av ECM) , själv tror jag att volvo"teknikerna" bara kör med uttrycket speciellt körschema för att verka mer speciella än meckaren runt hörnan , ska man börja köra med sådana saker och vara 100% seriös så vill det till en rullande landsväg för att motverka yttre faktorer såsom vind , däck , vatten på vägen osv och jag tror INGEN tekniker på volvo lägger nån större energi på just detta för enl vad dom tar timmen så hade det kostat runt 1000-2000 kr/gång med tanke på tid/kostnad för utrustning och vem vill betala detta ? samt hur kan verkstaden motivera en sådan kostnad utan att bli idiotförklarade , men det är bara ren speklation från min sida och inte 100% iga fakta , nån som vet bättre får gärna dela med sig av infon.

Så vitt jag vet så kan man inte se någon data kring nollning av ECM efter strömbortfall (eller annan ECM data överhuvudtaget) men jag kan inte alla funktioner i vida och vet ej om man kan läsa ur det på nåt sätt , jag har inte hittat detta än iaf.
Hakan975 skrev:
getsome skrev: kan vara samma som att ta bort pluspolen i 30 min men jag vill inte svära på detta
Hur får man reda på om den nollas om bilen har varit strömlös ?
Det är ju nog så viktig info för efter en "reset" ska väl bilen köras efter ett speciellt körschema eller är jag helt ute på det hala ?:-/
Adaptiv värdena /egr borde inte påverka att partikelfiltret regenereras hela tiden?
När regenereringen får ett kort uppehåll så går förbrukningen ner under 0.5, så problemet med själva regenereringen måste lösas. Tror jag kan skippa adaptiv och egr/spridare för tillfället? Skall dock kolla så det är rätt nummer för spridarna.
Blåsa i slangarna för trycksensorn måste jag prova. Vill även prova ditt tips med motstånd. Om jag pm'ar dig med mail adress, har du lust att skicka bild osv?

Jag skall strax ner till garaget och prova att tvångsköra regenereringen. Hoppas det fungerar med min Kina DICE och att det hjälper.
Hjälper det iaf för en stund sitter väl problemet i filtret/slangarna.

Edit:

Nu har jag kört tvångskörning av DPF men det hjälpte inte. Det hjälpte i ca upp till 1km, sedan började han regenerera igen tyvärr... Filmade hela körningen (loggen) och jag kommer hela 18.5km sedan slutar regenereringen och startar direkt igen... suck.

Vad skall trycket ligga på tryckgivaren till partikelfiltret under normal körning? Den spikar vid gaspådrag, kanske inte så konstigt men lyckades nå 115 hPa. Runt 60hPa på motorvägskörning men detta är under en regenerering då såklart.
Runt 20 hPa lugn körning på 60 väg.

Enligt loggarna så verkar inte tryckgivaren ge några felaktiva signaler... Kan det ändå vara fel på den tro?
av getsome
Tryckgivaren verkar ju göra sitt jobb iaf så den kan du nog strunta i just nu (om det är så att den verkligen ger rätt värden). Skicka PM med din mailadress så skickar jag över en bild ritad i paint. Kan även om du inte har motstånd skicka dig ett par från jobbet (adress i PM). Men ett varningens ord till alla som försöker sig på detta tricket. Köra med denna modden och inte rensa DPF från filterelement kommer att sätta igen filtret väldigt fort så använd endast i felsökningssyfte. När du sen monterar motstånden så mät med multimeter om du har runt 0.2-0.4 V mellan signalpinnen och jord bara för att se till att motstånden sitter på rätt håll , vänder du dom fel så kommer du ha runt 4.6-4.8 V
Tack. Jag återkommer med adress å mail efter Måndag då bilen skall in på 18.000mils service. Har jag tur är det väl slut på additiv eller nått. Kanske problemen löser sig efter service men det tror jag dock inte.

Sitter det en givare I partikelfiltret också? Eller är det bara avgasgivare å annat? När jag googlar runt pratas det ev. om någon givare I själva partikelfiltret?

Sökte på artikelnumret till Tryckgivaren och den finns i alla möjliga bilar och inte bara som Tryckgivare till DPF tydligen. Ford m.m verkar också sälja den.
Ser även ut som att dem har bytt Tryckgivare under tidens gång. Från ett artikelnummer till ett annat, eller så finns det helt enkelt 2 olika Tryckgivare att köpa. Gäller å ta rätt då isåfall.

Så här står det om reservdelarna:
Sensor Artnr: 30750460
REPL 1PCS 8699530-5, 30750461-3.

Tryckgivare Artnr: 30757189
REPL 1PCS 30757189

Tryckgivare Artnr: 30757189

Antingen finns det 2st givare eller så är det ett nytt artikelnummer som gäller...
av timebandit
Vi körde många mil igår. Runt 20 tror jag eller om det blev lite mer. På dem sista 2 milen så slutade bilen regenerera och idag så fungerar den som den skall. Inte första gången det blir ett uppehåll på någon dag.
Men jag lade även märke till att yttertempen INTE heller strular. Dvs att den fungerar som den skall.
Har försökt smälla igen dörren för att få fram glappet men det vill sig inte. (Har problem med att yttertempen visar fel temp. Har bytt givare och fixat kontaktstycke men hjälper inte. Misstänker glapp/fel vid enheten som sitter i dörren).

Tänkte om det kan finnas ett samband med yttertempen(styrboxen för den) och ECM/DPF?
av ptrj

Vettig video för att testa tryckgivaren till partikelfiltret.
Va inne på volvo efter att ha fått ett "motorstyrning - service erfodras" msg i displayen. Min givare gav 0kps på tomgång. Ska i regel ligga på 3kpa. 3 gav den först på 2000 varv. Finns som sagt två likadana givare för olika peng org. på volvo. gamla art. nr. 900+kr. nya art.nr 709kr. går man på ford, som tillverkar skiten, och beställer samma givare art. nr. 3m5a-5l200-ab så går den på 600:-. ;(
anledningen till att givaren går sönder är att det bildas kondens/vatten av partikelfällen i slangarna vid kortkörningar.
vid byte av givare. lyft upp bilen. går två rör från partikelfiltret. en framre och en bakre. lossa dessa.
sänk ner bilen och finn givaren på batteriboxens långsida. koppla loss kontaktstycket. plocka bort torx + "plastplugg". lossa övre låsningen på båda gummislangarna. vicka loss givaren från gummislangen. använd gärna tryckluft för att blåsa loss slangarna. blås sedan ner i slangarna för att få bort allt vatten. men koppla loss dessa från partikelfällan först.
detta gjorde jag tidigare i veckan.
http://leonsc.ehost.pl/2011.03.03/focus ... 59ZL/4.jpg
vart köper man dice? pris? skulle ha haft egen obd-II läsare.

peter j
av timebandit
Att mäta värdet skulle jag nog kunna göra om jag bara visste vart han/man skall ta jorden? Batteriet?

Det är så illa att vatten förstör det? Om jag bara tar bort givaren, märker jag direkt om det är vatten/kondens där då eller gör man det först när man blåser ut slangarna?

Jag köpte min DICE på http://www.alibaba.com. Finns även på ebay osv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]