NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Har ingen aning... Men det kan vara så att den säljs för kunds räkning... Ett annar alternativ är att det inte hunnit updaterat på transportstyrelsen.. Den kom ju ut igår
av terreberre
Men det står: I trafik första gången i Sverige: 2011-08-03 ???
Sen får den dra 1540kg med B kort, brukar ju vara 1480 på dom?
Användarvisningsbild
av SvenB
Firman verkar hålla på med import av begagnade bilar. Samt sälja på option åt kunder. De har en C70-01 CSX133 som inte varit i trafik i Sverige ännu. 0 ägare. Sedan fanns det en S 60 -07 FMG442 som de inte äger.
av Lövet
Om första ägaren (bilfirman) inte tar bilen i trafik så blir första kunden ägare 1.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jovist, men C70:in är från -01 och har rullat 9.500 mil, men inte varit i trafik i Sverige ännu. Jag tror att det är en import som rullat i något annat land. Men det stämmer, när en kund köper den bilen blir den kunden "ägare 1", I Sverige.
av dieselputte
hanss skrev:Jag kanske formulerade mig lite slarvigt och ber så mycket om ursäkt jumu01. Men om man flitrerar ut de trådar som handlar om motorproblem tycker jag att 2,0D har flest. Speciellt om man bara kollar efter D5 och 2,0D. Så jag menade alltså att. Av de trådar som handlar om motorproblem och behandlar d5 och 2,0D är 2,0D många fler. Detta är min högst personliga åsikt.

Man bör väl ha i åtanke att 2.0D har funnits sen 2004-2005 och att D5 väl introducerades 2-3 år senare så det bör väl logiskt vara många fler 2.0d som har fått problem.Notera att merparten av EGR problemen gäller fram till -06 och att tryckgivarna till partikelfiltret också gällde mest 05 och 06'or enligt meken på Volvo. Jag har haft båda dessa problem, men i övrigt inget annat allvarligt. Dieselvärmaren har spökat ett par gånger men det brukar bli bra om man låter den gå någon timme emellanåt så den bränner bort sot/koks. Bytt batteri en gång, har nu gått c 8500 mil (V50, 2.0D -06)
av hanss
Bra reflektion dieselputte. Kan ju såklart vara en stor bidragande faktor.
av terreberre
Om man riktar in sig på ex. en 07'ans V50 2.0D, hur ser ni på det här med antal mil (vi utgår ifrån att bilen är fräsch och ALL utrustning fungerar?
En som gått 8-11000 mil men har dyra servicen kvar, eller en som gått säg 13-16 och fått den servicen gjord och är billigare?

Det jag vill komma till (som högst okunnig) är om 13-16 är mkt på en diesel, hur länge håller motorn utan att den tappar effekt eller blir sämre?
Om man ska blanda in värdeminskning, så tror jag det blir som med vår V70 -01, köper vi en V50 så får den gå tills den dör iochmed att den (V70'n) är praktisk och avbetald sen länge.
Så, när ska man börja dra öronen åt sig - vid vilka miltal börjar de blir slitna? Riskfritt?
av jumu01
Absolut dyraste service kommer vid 24 000 mil då både partikelfiltret och kamremen skall bytas att då lägga ut runt 20000 kr på en service med dessa miltal kan kännas väldigt tungt tror att många kommer att skippa partikelfilterbytet då.

Motor behöver du inte oroa dig för, för PSA är erkända att göra slitstarka dieselmotorer.
av johndoe
jumu01 skrev:
hanss skrev:Du slipper framförallt allt krångel med partikelfilter och additiv. Plus en mycket mer harmonisk motor. Jag skulle akta mig för 2,0D verkar vara mycket bekymmer med den. Har egentligen inga fakta.. Bara det jag läst här på forumet.
Vilka problem är det som är specifikt med 2.0D motorn förutom dyr service vid 12000 mil?
Då du anser att det verkar vara mycket bekymmer med den???
Om man inte har riktig fakta bör man vara försiktig.
Den är gjord av ford, säger väl allt?
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]