NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#511604
Hur lång tid tar det att försöka rengöra partikelfiltret, om man nu gör det? Ta den kostnaden mot att sätta i ett nytt. De finns de som blåser tryckluft genom luftfiltret också, i stället för att byta det.Dumsnålhet brukar inte löna sig.
av Gourmand
#511694
KKR skrev:Det där har du skrivit förut, och du har säkert rätt att det fungerar. Men jag skulle aldrig göra det på en bil som har garanti eller maskingaranti kvar. Jag tror nämligen att garantigivaren eller försäkringsbolaget skulle gripa i det "halmstråt", att det inte är bytt enligt serviceschema, för att slippa betala vid ett maskinhaveri.
Men, detta saknar ju betydelse när bilen gått 12.000 mil. Som andra påpekat så gör Peugeot på liknande sätt på sina bilar och såväl motorer som partikelfilter kommer ju faktiskt från Peugeot/Citroen.
av PaS83
#511695
KarlstadAnders skrev: Att Peugeot ägare klarar sig utan att byta partikelfälla kan ja tänka mig beror på många saker men främst så är de nog en annorlunda konstruktion.
Ja vet att Ford var ju sena att överhuvudtaget införa partikelfälla på PSA-motorn så dom har ju billigare omkostnader, men från 2008 så ska även denna bytas ut vid 12000mil.

Ja tycker bara de är dumsnålt att prova en sådan lösning bara för att de går på andra bilar, och inte byter Volvo grejer bara för att dom tycker kunderna ska betala, däremot så är väl inget annat märke så hårt bevakat av media
att så fort nånting händer med en Volvo så är de med livet till låns... :roll:

Vad skulle skilja så mycket på Volvos filter mot andra monterade ihop med samma PSA motor? Det är en plåtburk med en filterinsats av silikonkarbid, inte precis något magiskt high tech.
Varför skulle Volvo valt en dyrare och sämre lösning till sina bilar när det redan fanns en färdigutvecklad lösning? Dom köpte ju ändå en färdig motor, klart att samma filter fick hänga med också...
av Gourmand
#511701
KarlstadAnders skrev:
dali skrev:
KarlstadAnders skrev:Och gällande garantier så självklart kan de finnas garanti kvar på en bil som gått 12000mil.

De flesta försäkringsbolag har ju maskingaranti till 15000mil, men om bilen ej är servad enligt tillverkarens rekommendationer så faller garanterat detta.
Du blandar ihop garantier med försäkringar.

Volvo lämnar fabriksgaranti på nya bilar och den gäller i två år. Jag är osäker på om det finns någon milbegränsning, men även om det inte finns det så är det ytterst få (privata) bilägare som hinner köra 12.000 mil innan garantin går ut. Andelen S40/V50 2.0D som rullar som taxi lär vara försumbar och lär sannolikt omfattas av någon form av taxiavtal.

Maskinskadeförsäkringen är inte en garanti. Du betalar en premie för att bilen ska vara försäkrad och villkoren skiljer sig mellan bolagen, en del har bara 8.000 mil som gräns för maskinskadeförsäkringen.

Jag blandar inte ihop någonting, dock förenklade jag mitt uttalande endel.... :lol: Säg att du har volvia som försäkringsbolag, då har du maskinskada i 15000mil om bilen är köpt i Volvohandeln. Skulle de då hända någonting med motorn och den inte är servad efter ordning så får du inte en spänn tillbaka... och Gällande garanti så stämmer det att nybilsgarantin är enbart 2år, men om du alltid har vänt dig till samma Volvoverkstad och har servat som man ska så klart som korvspad att dom försöker hjälpa dig vid ett oväntat större maskinellt fel om de föranligger fabriksfel oavsett om bilen gått 2500mil eller 15000mil. Jag kan räkna upp 20st olika artiklar på V50 som ägarna antingen klarar sig utan kostnad eller behöver betala en mindre % summa...Detta kallas Goodwill :)

Att Peugeot ägare klarar sig utan att byta partikelfälla kan ja tänka mig beror på många saker men främst så är de nog en annorlunda konstruktion.
Ja vet att Ford var ju sena att överhuvudtaget införa partikelfälla på PSA-motorn så dom har ju billigare omkostnader, men från 2008 så ska även denna bytas ut vid 12000mil.

Ja tycker bara de är dumsnålt att prova en sådan lösning bara för att de går på andra bilar, och inte byter Volvo grejer bara för att dom tycker kunderna ska betala, däremot så är väl inget annat märke så hårt bevakat av media
att så fort nånting händer med en Volvo så är de med livet till låns... :roll:
Det finns inga konstruktionsskillnader. Motor och partikelfilter är en Peugeot/Citroen-konstruktion och har inget med Volvo att göra. Att Ford använde samma motor, men inledningsvis valde bort patikelfiltret förändrar inget i sak. Om folk inte protesterar mot detta bedrägeri, så kommer Volvo att fortsätta att med en dåres envishet att hävda att man måste byta partikelfilter, något som således är helt onödigt. Detta handlar naturligtvis inte om snålhet utan om kunskap. Den som inte har kunskap blir alltid blåst på pengar och så tycker jag faktsikt inte att det ska vara, i synnerhet som det är helt onödigt. Volvo spelar högt med sitt bedrägliga beteende. Gå inte på bluffen, är min uppmaning.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]