NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kommer V50 att fasas ut ?

-Nästa År
Inga röster
0%
-Om två År
Inga röster
0%
-Om tre År
1
100%
-Inte inom närmaste åren
Inga röster
0%
D4 är f.d. D5, alltså inte en "ny" motor. (även om uppdateringar så klart kan ha skett)
De nya beteckningarna är olika klasser på effekt och ska, vad jag minns av utskicken jag sett, inte diffa på bilmodell. (Däremot är det ju en skala för bensin och en annan för diesel)

De nya beteckningarna kommer nog bli rätt så enkla, när man väl kommit underfund med vad de handlar om.

V50 kommer inte fasas ut av V60, däremot kan jag tänka mig att det kommer en helt ny s40/v50 till MY2013, till nästa årsmodell känns för nära, inga rykten har läckt o.s.v.
Sedan blir det lagom med en ny s80 kring MY2017 och ny v70 kring MY2018 eller så.. om man tittar på hur det senaste generationsskiftet gick till dvs 8)
idovee skrev:D4 är f.d. D5, alltså inte en "ny" motor. (även om uppdateringar så klart kan ha skett)
De nya beteckningarna är olika klasser på effekt och ska, vad jag minns av utskicken jag sett, inte diffa på bilmodell. (Däremot är det ju en skala för bensin och en annan för diesel)

De nya beteckningarna kommer nog bli rätt så enkla, när man väl kommit underfund med vad de handlar om.

V50 kommer inte fasas ut av V60, däremot kan jag tänka mig att det kommer en helt ny s40/v50 till MY2013, till nästa årsmodell känns för nära, inga rykten har läckt o.s.v.
Sedan blir det lagom med en ny s80 kring MY2017 och ny v70 kring MY2018 eller så.. om man tittar på hur det senaste generationsskiftet gick till dvs 8)
D4 är annan motor än D5 - 2 liter jämfört med 2,5 i D5 (eller om det är 2,4 nånting)
PH
En annan är grymt sugen på en ny v60D3 & en Polestar! Sen vore det ju inte dumt att kunna koppla in iPhonen o streama mjuusik 8)

Får se om man som Volvoanställd får ngt bra erbjudande, men det brukar inte vara mer förmånligt än för ngn annan att köpa längre :x
JAg är rätt övertygad om att jag läst att Volvo själva tom sagt att S40 & V50 ska fasas ut nu när S60/V60 kommer.

Men som många säger, det är ett rejält prisgap mellan V50 & V60, och att bara ha en stor kombi och en SportsWagon för samma pengar i sortimentet kanske är lite tamt.
Lägger man där till att Kineser numera äger Volvo och de brukar vilja satsa på Volym = mindre bilar.

Så här säger iaf Automotorsport, men de har väl haft fel förrut
Vad händer då med V50 när nya V60 börjar säljas någon gång runt nyåret? V50 fasas ut gradvis och tillsammans med S40 försvinner de två modellerna utan att få några ersättare. Små sedanmodeller har inte varit Volvos "grej", istället utvecklar man mera mångsidiga (V30/XC30) eller sportiga modeller (C30).
[quote="sandberg80"]JAg är rätt övertygad om att jag läst att Volvo själva tom sagt att S40 & V50 ska fasas ut nu när S60/V60 kommer.

Men som många säger, det är ett rejält prisgap mellan V50 & V60, och att bara ha en stor kombi och en SportsWagon för samma pengar i sortimentet kanske är lite tamt.
Lägger man där till att Kineser numera äger Volvo och de brukar vilja satsa på Volym = mindre bilar.

Det kommer att visa sig det närmsta året/åren vilken modell som säljer bäst osv. Finns det någon modell som inte säljer så är risken den försvinner. Däremot måste volvo ha ett modellprogram som sträcker sig från smått till stort.
Volvo vet ju hur försäljningsstatistiken ser ut. Volvo måste ha ett brett program för att täcka in att man inte försvinner från märket om man vill ha större eller mindre bil, sedan eller herrgårdvagn/sports wagon eller varför inte en XC eller SUV.
idovee: Då är inte drive E motorerna nya heller eftersom de bygger på 1,6D. För att plocka fram en "ny" motor krävs en hel del utvecklingsarbete, ofta använder man äldre delar som block osv. D4 är samma motor som D5 men det är andra foder och kortare slaglängd, dvs det krävs en mängd tester osv för att kunna typa in den nya motorn.
Ändrar man något på en motor så kan man väl nästintill kalla det en ny motor eftersom den har nya egenskaper...

Men hade det kommet V8 tex till s40N och V50 så hade det definitivt varit en ny motor.
Det är korrekt, D4 till v50 MY2011 är ny, jag hade bara inte hört/läst om den annat än att den skulle vara till nya s60, och antog felaktigt att nuvarande/tidigare D5 skulle klassas ner till D4.

Och visst, alla nya motorer bygger så klart på tidigare utveckling, D5 har ju t.ex. inte strikt sett heller varit likadan över hela modellprogrammet eller ens från årsmodell till en annan, allra helst inte på sistone när de i s40/v50 inte fått de nya programvarorna/förbättringarna som de större bilarna fått, etc.
Kanske en lite gammal tråd detta, man jag måste få uttrycka min sorg över att man tycks ge upp V50 utan att erbjuda någon värdig ersättare. Min smala lycka är att jag kom över en Classic Momentum för en rimlig penning. Frågan är dock vart man ska vända sig om behoven ändras. Ingen annan av volvomodellerna väcker mycket till habegär hos mig. :cry:
mugge skrev:Kanske en lite gammal tråd detta, man jag måste få uttrycka min sorg över att man tycks ge upp V50 utan att erbjuda någon värdig ersättare.
Jag kan bara hålla med. V50 säljer ju riktigt bra, och jag undrar vilken modell som är tänkt att vi som gillar V50 skall köpa.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]