NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Detta känns lite överkurs:p, så om det är felet så får dom fixa det på tisdag, dock så skulle jag kunna kolla om gapet är för stort, men kan man se magnetkoppling genom att bara öppna huven? Vart ska jag leta? Har sökt info på internet och allt tyder på att det är magnetkopplingen, någon som vet vad det skulle kosta att fixa?
av frippe87
Hej!

Har du fått något svar vad det kan vara för fel? Jag hade min inne idag, inget läckage, bra med köldmedel o den kylde ner till 3-4 grader. Haha så dom hittade inget fel, jag nämde detta om schimmer brickorn men det hade dom inte tid o kolla på. Så det blir till o åka till en annan verkstad o felsöka dett med brickorna tänkte jag. Men nu är bilen sänkt! fan va bra det blev, bilen tidig 05:a med heico 30 mm sänksats INGA PROBLEM MED DRIVAXLARNA :D
Användarvisningsbild
av s80
jag hade inne min bil idag för felsökning av ac, att den inte kyler som den skall i värmen.

Mek på volvo sa att det fattades lite köldvätska, men hittade inget läckage.

han fyllde upp köldvätskan och jag skulle testa ett par dagar om det blir bra...

Så hoppas på det bästa givetvis...
av extian
hur fan kan det fattas kylmedel om det inte finns någon läcka
typiskt inkompetenta mekaniker.
och om man ska fylla på kylmedel så måste man även komplitera med olja annars så finns det stor risk att kompressorn skär detta gäller även om man ska byta ut någon detalj i systemet då måste man även fylla på olja för oljan går runt i systemet ihop med köldmediet byter man då ut tex kondensor eller slang så minskar olje mängden med haveri som följd.
så mitt råd åk till en firma som bara håller på med kyla dessa killar kan sin sak, går inte att gämföra med en volvo mek som fått lite snabb utb på någe Scandic Hotell typ..
av dieselputte
Har hört att det kan läcka ut köldmedium i vevhusets tätningar när det är riktigt kallt pga kompressorerna inte är gjorda för vårt kalla klimat. Troligen någon metall som krymper för mycket vid kyla, detta kan vara en anledning till att man inte hittar något läckage vid normal temperatur. Han som nämnde detta till mig jobbar normalt med värmepumpar och hade hört detta av någon kyltekniker som fixar AC i bilar. Han hade också hört att man skall undvika att ha AC påslagen när det är riktigt kallt. Kan detta stämma? Undviker nu att ha AC på när det är kallare än -10.
Fylla på är bara konstgjord andning utan att spåra läckan, men det kan ju vara omöjligt att hitta någon läcka om det läcker freon på vintern. Blir det samma problem om ett år så kan man nog misstänka att läckage vid köld är orsaken

Själv har jag skumma fenomen då jag trycker in Auto läget för att få AC kyla i bilen. Ibland händer det ingenting utan jag får trycka 2-3 gånger innan kylan kommer. Vad detta beror på vet jag inte
Användarvisningsbild
av s80
Nog fan stöter man på patrull igen....

Ecc lade av att kyla helt bara så....

Inget ljud från kompressorn för fem öre

vid uppstart första gången så går ac och jag hör "klick-ljudet" från kompressorn

Funderar allvarligt på kompressorn eller den där magnetventilen som kan krångla

Vad kan man göra?

byte av kompressor?

Ngn som vet arbetskostnaden på ett byte??

Hör av er om ni vet detta
Användarvisningsbild
av s80
Är det ngn som lyckats finna problemet som är identiskt med mitt problem att ecc lägger av när det är varmt ute?

skall in på tisdag igen till volvo

När ac lägger av så hör jag inte att kompressorn arbetar, så problemet är med största sannolikhet att ngt i kompressorn är mindre bra.
av frippe87
Jag fick tid nästa onsdag, då har jag svaret. Du får gärna återkomma om du har fått något svar på tisdag, jag tror iag att vi har samma problem. Det är verkligen inte kul att sitta i bilen nu är det är så jäkla varmt....
av xxargs
Dieselputte:

Tätningen är oftast av grafit och tätar tillsammans med en mycket tunn oljefilm. När kompressorn har många mil bakom sig så är spelet större och om det står still under lång tid så kan gasen trycka sig gasgångar genom oljefilmens tunna lager och när gas-gången når utsidan av tätningen så pyser det ut gas mycket fortare.

bästa sättet att undvika gasläckan i axeltätningen är att kompressoraxeln snurras en kort stund med jämna mellanrum vintertid - mer sliten kompressor, ju oftare men minst var fjortonde dag. I en hyffsat modern bil så görs det automatiskt av ECC-kontrollern kort efter varje motortstart även vid minusgrader (dock i intervallet några plussgrader till -5 - -8 grader, inte när det är -15 grader). För att den här automatiska 'motionen' skall göras förutsätter dock att AC-knappen alltid är påslagen och att bilen används något så när regelbundet.

En bil som står uppställd månadsvis utan att motionera AC-kompressorn ber om att systemet är tomt senare på våren...

frippe87, S80:

på er beskrivning låter det som att spelet på gapet i magnetkopplingen är för stor - symtomen är att AC:n startar när bilen är kall och sval väder men slutar att fungera när det är riktigt varmt ute.

Det bero förutom den stora vidden i gapet på magnetkopplingen (över typ 0.6 mm gap) och att spelet blir större när allt är varmt samt att laddningspänningen på generatorn dras ned när det är varm ute.

Magnetkopplingen kanske precis lyckas dra vid +14.0 Volt laddspänning när motorn (och generatorn) är kall, men när motorn är varm och generatorn 'kyls' av varmluften från kylaren så kanske laddspänningen bara är 13.7 Volt och då är spänningen för låg för att skapa magnetkraft nog för att övervinna gapet så att magnetkopplingen skall dra ihop sig. Det här märks främst på AC med ON/OFF-styrning där magnetkopplingen hela tiden används och slits mer medans kompressorer med variabel kompression så är kopplingen alltid dragen efter kallstarten och dessutom slits kopplingen inte alls på samma sätt som en ON/OFF-kompressor som slår till och ifrån hela tiden.

Det finns ett antal trådar om att shimsa om kompressorn nu i dagarna (det märks på antalet AC-inlägg att det är värmebölja ute nu ;-) ) och förmodligen är omshimsning av kompressorn som gäller för att lösa era problem - och det kan man göra själv utan att tömma kylmediet om man är normal mekkunnig - även om det är trångt som fasen.
Användarvisningsbild
av s80
har nu lämnat in bilen igen för att shimsa kompressorn.

Ngn som vet vad arbetskostnaden ligger på? eller hur lång tid tar det att shimsa?

kommer att få ett kostnadsförslag av bilia imorron, men tänkte om ngn visste redan nu vad det kan kosta eller hur många timmar det kan ta.

Mvh Henrik, v50 T5 2004

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]