NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
1,5 år med V50 och runt 6-8 verkstadsinlämningar för knarr utan resultat.
Nytt försök med byte av bältessträckare på fredag sen tror jag att jag eldar upp den istället.
4700 plågsamma mil i skitbil.

1. Knarrande ruta förarsida, låter som någon river sönder ett papper sakta. blir tyst om man trycker ut rutan med armbågen.
2. Skalrande i b-stolpen som om någon glömt en ringnyckel liggande mot plåten i stolpen.
Verkar vara wiren på bältessträckaren som skallrar.
3. Skrammel i dörren låter som att det ligger några pennor i dörrfacket men det är tomt.
4. Mittkonsollen knarrar ljudligt, blir ibland bättre om man bryter lite i pannelen.

Får verkligen hoppas att detta är min sista Volvo.
Användarvisningsbild
av opA
Henrikx2 skrev:1,5 år med V50 och runt 6-8 verkstadsinlämningar för knarr utan resultat.
Nytt försök med byte av bältessträckare på fredag sen tror jag att jag eldar upp den istället.
4700 plågsamma mil i skitbil.
Finns alltid måndagsexemplar.
Kan inte dra alla Volvo-bilar över en kam ;)

Visst är de trist att dom inte kunnat lösa det..
Jo, måndagsexemplar finns det ju tyvärr på alla bilmärken och modeller. Farsen min köpte en V50 i slutet av 08 och det har inte varit ett enda fel på den och på min som jag tog ut i mars 09 har det varit alla möjliga sorters fel på och samma fel återkommer gång på gång.
Men jag tror ändå att V50 är en rätt felfri bil idag om man inte har oturen att råka ut för måndagsexemplar. Just nu så kör jag omkring med en V50 D2 (lånebil då bilen är inne på verkstan igen) och den är faktiskt riktigt tyst och härlig. Har försökt att lyssna men inte hört det minsta lilla gnek eller skrammel i den.

Till Henrikx2 såkan jag ge tipset att knarrandet i mittkonsollen går att få bort genom att sätta gnektejp (vet inte om det heter så men min mekaniker kallar det så) på några ställen under panelen. Man får prova sig fram genom att trycka på panelen och se vart det låter.
Sen så ska jag höra idag om det kommit nån ny lösning till dom skallrande rutorna.
Har kollat med "min" mekaniker och det har kommit ett nytt servicemeddelande angående dom "knakande/skallrande" rutorna. Det finns en ny lösning på problemet, tydligen så finns det nåt nytt smörjmedel som man ska använda för att det ska sluta låta. Dom skulle beställa hem det så på nån vecka så kanske man är kvitt problemet..
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Idag har jag åkt runt med en lånad V50 1,8F och när jag fick tillbaks D5an kändes det riktigt bra.
Byte av bältessträckaren verkar ha fått bort ett av ljuden som kom från B-stolpen.
I september ska fönstret få något nytt fett så att även det blir tyst.
Med lite tur har även polestaruppgraderingen kommit då.

Jag misstänker att min bil skruvades ihop en måndag efter en storhelg när alla var ordentligt bakfulla på jobbet. :evil:
V50in jag lånade idag var helt utan knarrande men bedrövligt slö och drog nästan två liter milen.
Användarvisningsbild
av mugge
Kanske inte till så mycket hjälp här, men min V50 slutade knarra efter senaste dammsugningen. En annan observation jag gjort är att det skramlar ganska illa om man inte tryckt fast skyddslocket över batteriet. Jag var ett tag ganska säker på att något lossnat i instrumentpanelen - ett tips för den som har svårt att lokalisera missljudet.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Sista försöket med byte av bältessträckare och smörjning av sidorutor.
Hjälpte inte alls.
Nu ska vi se om man kan komma ur leasingen eller om bilen måste eldas upp. :cry: :evil:
Henrikx2 skrev:Sista försöket med byte av bältessträckare och smörjning av sidorutor.
Hjälpte inte alls.
Nu ska vi se om man kan komma ur leasingen eller om bilen måste eldas upp. :cry: :evil:
Du menar att det är samma ljud som kommit tillbaka?
av Nuclear
Jag har också knarr på min. Framför allt när man spelar musik med lite bas så skallrar det mycket från bakdörrarna, förbaskat irriterande. Ska lämna in för service snart, ska se vad de säger...
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]