NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
På pappret så drar den femväxlade mindre än den sexväxlade. Förmodligen så hamnar den femväxlade på gynnsammare växlingspunkter i förhållande till EU-körcykeln. I verkligheten så bör den sexväxlade vara snålare, åtminstone när hastigheten passerat 100.
av Diselpower
Jo de va det jag sa också, men frågan är hur mycket mindre?

Varför jag köper disel är ju för att jag kör mycket och det är mer ekonomiskt, och att jag kör mycket 110km/h samt 90km/h sträckor.

Skulle vara intressant och veta hur mycket mindre, säg tex 0,1 dl/l ? eller ännu mer? då ska jag kankse sikta på en sexväxlad.
av dali
Förmodligen handlar det om så små skillnader att det är i "felmarginalen". Om en sexväxlad drar 0,01 liter mindre/mil så räcker det med att gå på dass innan du åker så är skillnaden utjämnad ... däcksmönster, fälgbredd etc påverkar lika mycket som valet av växellåda.
av jumu01
dali skrev:Förmodligen handlar det om så små skillnader att det är i "felmarginalen". Om en sexväxlad drar 0,01 liter mindre/mil så räcker det med att gå på dass innan du åker så är skillnaden utjämnad ... däcksmönster, fälgbredd etc påverkar lika mycket som valet av växellåda.
Hej dali! RISKOKARE vad har hænt! :-O)

Hælsningar
jumu01 :wink:
av dali
Hehe, jag har aldrig varit särskilt trogen när det gäller bilmärken ... dags att pröva något nytt. Diesel med fyrhjulsdrift i mellanklasskaross och driftsäkerhet i topp var några saker som lockade bort mig från Volvo ... men det var inte hela anledningen.

Jag beställde en ny V50 2.0D Business Edition i början av april (eller om det var slutet av mars), men när ÅF skulle lägga ordern så vägrade Volvo ta emot den... Volvo hade utan förvarning dragit in 2.0D Business Edition veckan före ... om vi skrivit kontraktet på fredag i stället för att vänta till måndag veckan efter så hade jag fortfarande kört V50 ... :evil:

Inte helt oväntat så blev jag en smula grinig och tyckte att om Volvo inte vill ha mina pengar så finns det säkert andra som vet hur man hanterar kunder. Fredag samma vecka så beställde jag en Subaru diesel, som dök upp en månad före beräknad leverans och har (efter bara 300 mil dock) inte uppvisat ett enda problem.

Med facit i hand så kan man ju inte låta bli att undra hur Volvo tänkte ... försäljningen har störtdykt senaste halvåret och de borde rimligtvis vara intresserade av att sälja bilar och att vårda nybilskunderna. Bilarna är trevliga (när de fungerar ...) och har många smarta finesser, tex fällbara framstolar, men vad gör det när kundvården saknas.
av jumu01
Det ær bara att gratulera dig dali till ett lyckat inkøp :-)-) , hoppas bara att inte Subaru har dyra reservdelspriser och servicekostnader (har sjælv dålig erfarenhet av japanare, dom ær bra så længe de rullar men kostar en hel del att reparera men saker o till kan ju førændras med tiden).

Jag hoppas att du blir kvar på forumet trots dåligt bemøtande av en "dryg" koloss som Volvo!!
Användarvisningsbild
av Guligan
XC90_Executive skrev:Jag förstår inte varför Volvobil numera finns på bytbil.com. Man måste vara Volvoanställd för att handla där!
Dessa regler har blivit rejält uppluckrade de senaste åren. Den som varit och sett Volvobils beg.lager kan nog förstå varför...
av dali
jumu01, tackar! Subaru har ett grundmurat kvalitetsrykte, så vi får hoppas att reparationerna blir "few and far between".

Jag lär nog smyga runt på jagrullar.se även i framtiden, besöker fortfarande ett BMW-forum trots att jag inte kört bayerskt sedan 2003 ... :wink: ... jagrullar.se är ett av de trevligare bilforumen jag frekventerar, få märkesblinda användare och en allmän vilja att hjälpa folk med alla möjliga frågor och problem. :-)-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Guligan skrev:
XC90_Executive skrev:Jag förstår inte varför Volvobil numera finns på bytbil.com. Man måste vara Volvoanställd för att handla där!
Dessa regler har blivit rejält uppluckrade de senaste åren. Den som varit och sett Volvobils beg.lager kan nog förstå varför...
Vadå!? Dom har väl några stycken på gården bara :roll: :lol:

Nä, jag har sett alla bilarna inne på Volvo och det är rätt många :wink:
av Diselpower
Jag börjar kolla på c30, såg en T5:a idag med bodykit. DEN VAR SNYGG!!! :D Nackdelar med c30 ? nu har jag lite svårt och bestämma mig faktist:P

Dosan heter Icarsoft cr Max. Samt Biltemas dosa f&[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]