NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
cobrajet skrev:Vill du sänka soppaförbrukningen ska du INTE köra med farthållare.Farthållaren är "dum" och kan inte läsa av vägen som du utan den gasar även vid mindre uppförsbackar där du normalt inte skulle gasa.Där det är plan väg utan många uppförsbackar spelar det ingen roll.
Du har säkert rätt i att det är möjligt att köra bränslesnålare vid manuell gas jämfört med farthållare, men det förutsätter att du du är extremt vaksam på din fart samt på vägens lutning. Jag kan ju bara tala för mig själv, men min erfarenhet är att det är mycket lättare att hålla sig på rätt hastigheter (och därmed lägre förbrukning) om jag använder farthållaren flitigt jämfört med när jag gasar manuellt. Det är väldigt lätt att bli fartblind och man vill ju gärna slippa sitta och titta på hastighetsmätaren stup i kvarten. Bättre att kolla på vägen.

En funktion som jag saknar i Volvos bilar (tror att det finns hos vissa andra märken) är presetknappar på ratten för olika hastigheter. Då skulle jag, med GPS:ens hjälp, kunna ställa in exakt hur fort jag vill köra då hastighetsbegränsningen är 50, 70, 90 och 110. När jag på avstånd ser skylten som säger att hastigheten går ner från exempevis 90 til 70 trycker jag på 70-knappen och låter bilen motorbromsa ned till rätt hastighet. När hastigheten går tillbaks till 90 gör jag samma sak fast jag trycker på 90-knappen. Tyvärr finns bara ett presetvärde i dagens bilar, och det värdet raderas när du avaktiverar farthållaren. Det hade inte kostat värst många kronor att få till denna funktionalitet - några fler knappar på ratten samt lite mjukvara.

/Ulf
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Steff 99 skrev:Ja..precis ..förbrukningen är konstant/mil , men hk och vikt har ökat..skulle vikt och hk varit kvar på samma nivå som för 25 årsedan så kunde vi haft en förbrukning på kanske 3 dl /milen... men som jag skrev tidigare, på bekostnad av mycket sämre krocksäkerhet och bekvämlighet.
Ser man det i det perspektivet så har det hänt väldigt mycket även inom motorutvecklingen.
Det jag tror Lej menar är att motorprestandan (acceleration och maxfart) i dagens bilar inte skulle behöva vara högre än i äldre bilar. Om vi nöjde oss med samma prestanda som i äldre bilar så skulle vi säkert, trots ökad vikt och förbättrad krocksäkerhet, kunna få ned bränsleförbrukningen betydligt. Men tyvärr använder biltillverkarna ofta prestanda som ett säljargument och så länge det finns tillräckligt många kunder som går på dessa argument är det svår att få till en förändring.

/Ulf
av whoppi
Ingen som provat att byta till michelin energy eller continental eco?

Skulle vara intressant o se hur mkt dessa däck kan bidra till att sänka förbrukningen med sitt lägre rullmotstånd.

Nån som vet vilka däck volvo kommer ha på sin C30 1.6D "effiency"?
Nån som vet vilka däck vw och audi använder på blue-motion resp e serie?
ulf_gbg skrev:
cobrajet skrev:Vill du sänka soppaförbrukningen ska du INTE köra med farthållare.Farthållaren är "dum" och kan inte läsa av vägen som du utan den gasar även vid mindre uppförsbackar där du normalt inte skulle gasa.Där det är plan väg utan många uppförsbackar spelar det ingen roll.
Du har säkert rätt i att det är möjligt att köra bränslesnålare vid manuell gas jämfört med farthållare, men det förutsätter att du du är extremt vaksam på din fart samt på vägens lutning. Jag kan ju bara tala för mig själv, men min erfarenhet är att det är mycket lättare att hålla sig på rätt hastigheter (och därmed lägre förbrukning) om jag använder farthållaren flitigt jämfört med när jag gasar manuellt. Det är väldigt lätt att bli fartblind och man vill ju gärna slippa sitta och titta på hastighetsmätaren stup i kvarten. Bättre att kolla på vägen.

En funktion som jag saknar i Volvos bilar (tror att det finns hos vissa andra märken) är presetknappar på ratten för olika hastigheter. Då skulle jag, med GPS:ens hjälp, kunna ställa in exakt hur fort jag vill köra då hastighetsbegränsningen är 50, 70, 90 och 110. När jag på avstånd ser skylten som säger att hastigheten går ner från exempevis 90 til 70 trycker jag på 70-knappen och låter bilen motorbromsa ned till rätt hastighet. När hastigheten går tillbaks till 90 gör jag samma sak fast jag trycker på 90-knappen. Tyvärr finns bara ett presetvärde i dagens bilar, och det värdet raderas när du avaktiverar farthållaren. Det hade inte kostat värst många kronor att få till denna funktionalitet - några fler knappar på ratten samt lite mjukvara.

/Ulf
Vill man spara någon centiliter här och där får man nog räkna med lite uppoffringar som tex att vara vaksam på hastigheten när man kör.
Där det är plan väg utan många uppförsbackar & nedförsbackar spelar det som sagt ingen roll.
av volley
Infide skrev:Tycker farthållaren skulle haft en undre tolerans på typ 5 km/h så när man kommer till lättare backar så kan man sakta ner lite utan att den gasar mer i onödan.
Det coolaste vore ju om den kopplade ihop information från farthållaren med GPS... Nästa gång man körde samma väg skulle den veta hur lång uppförsbacken är, att det kommer en t-korsning precis runt hörnet eller att hastighetsbegränsningen sjunker till 70 direkt efter nedförsbackens slut.

Det fina är att man inte ens skulle behöva karta etc till GPSen; systemet skulle kunna vara helt självlärande. Ihop med en adaptiv farthållare - mm... =)
Användarvisningsbild
av mugge
Visserligen är farthållaren dum, men om den används förståndigt är den ett bra hjälpmedel att köra snålt. Särskilt i lite lägre farter har jag märkt en tydligt skillnad. Tumregeln är om det är plant och farten konstant så gäller farthållare på. Ett annat tips är att testa vilken som är optimal växel vid olika hastigheter. Min 1.6D går snålast enlig följande (konstant fart, plan mark): 3:an i 50, 4:an i 70 och 5:an i 90 km/h. Absolut snålast verkar vara att köra i 60 km/h på 4:an.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]