NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
poseidon skrev:
Frigge skrev:
MulleMullvad skrev:
Allmän åsikt: bilar i kvartsmiljonklassen ska vare sig klonka eller ge ifrån sig några andra missljud.

Ja eller hur :roll: . Försök med den om du kan, vi pratar ändå rörliga delar med olika typer av upphängningar i gummi osv. Ge mig vilken bil som helst så ska jag bevisa att det går att få allt att låta.
Igår var jag, verkstadschefen och verkmästaren ute och åkte i min bil. Första växlingen - klonk, andra växlingen - klonk. De var helt klart med på att det klonkade.

Vi tog en annan bil, dock ingen 2.0D utan en 1.8F eftersom de inte har andra bilar på Volvo :?:
Ok, om man verkligen anstränger sig kan man höra ett litet metalliskt ljud men då måste man ha radio å fläkt avstängda och vara helt tyst. I min bil kan man ha radio på och sitta i baksätet och ändå höra klonkandet.

Så många Volvobilar som jag provkörde innan vi valde 2.0D ( valde mellan 1.8F och 2.0D) så vore det konstigt om jag inte skulle hört klonkandet innan. Vi körde båda typerna i Norrtälje, Södertälje, Slagsta, Haga Norra. Detta för att dels förhandla pris, dels för att det var otroligt svårt att bestämma sig. En tråkig seg 1.8F men lite billigare mot en dyrare men otroligt mer körglad 2.0D - trodde jag iaf. :evil:

Som jag sa tidigare. Ljudet kan skilja mellan olika bilar. Vissa har mer vissa har mindre. Svårigheten i konstruktionen på denna typ av motorupphängning är ofta valet mellan vibretioner från motorn som känns i karossen eller en mjuk upphängning som kan ha ett viss spel.
Användarvisningsbild
av wendtan
De pratades om Bmw och Lexus här innan.
Jag har alltid kört 1-2 år gamla Bmw bilar innan jag köpte t5an.
Bmw är för mig inte längre en premium bil.
M3 E46 som exempel har ett STORT spel i drivlinan som är minst sagt hörbart. Och Nej de är inte beroende på exemplar, de är ett konstaterande att det skall vara så från Bmws sida.
1-2 år gamla Bmw bilar rostar, vilket för mig inte är särskilt premium.

Lexus står absolut för premium i mina ögon, var ute och körde en IS 250 idag och den imponerade verkligen med automatlåda med manuella paddlar på ratten. Riktigt trevlig men lite för trött för min smak.
av GrandDanoise
Har en S40 2,4i -04 som nu gått 18.200 mil... Kopplingen byttes vid 17.500 mil och då uppstod klonkandet när man fick upp kopplingen i dragläget om man hade lite för mycket grundgas, plus att man kunde provocera fram ljudet väldigt lätt genom att "jucka" fram och tillbaka med 1:an och backen... Idag så var bilen inne för att bla. byta länkarmar för verkstaden som bytte kopplingen påstod att klonkadet berodde på att bussningarna var slut. När jag skulle hämta bilen så var inte länkarmarna bytta för mecken hade kollat dem och de såg bra ut, däremot så trodde han att det kunde vara motorkudden som kunde vara boven i dramat.

Det roliga vara att efter en hjulinställning som också var beställd så har klonkandet upphört, förhoppningsvis förevigt! (Kan vara nån av stagen som inte satt ordentligt... INte vet jag, man blev inte direkt klokare av det...)

/D
av mojja
wendtan skrev:De pratades om Bmw och Lexus här innan.
Jag har alltid kört 1-2 år gamla Bmw bilar innan jag köpte t5an.
Bmw är för mig inte längre en premium bil.
M3 E46 som exempel har ett STORT spel i drivlinan som är minst sagt hörbart. Och Nej de är inte beroende på exemplar, de är ett konstaterande att det skall vara så från Bmws sida.
1-2 år gamla Bmw bilar rostar, vilket för mig inte är särskilt premium.

Lexus står absolut för premium i mina ögon, var ute och körde en IS 250 idag och den imponerade verkligen med automatlåda med manuella paddlar på ratten. Riktigt trevlig men lite för trött för min smak.

Men det skulle vl komma lite eller ja rättare sagt ganska mycket rappare motoralternati nu i höst.. Tror den bilen kommer bli en pärla med den motorn.
av dali
Ska IS350 komma till Europa? Eller rent av IS500? :shock:

Har aldrig förstått hur Lexus tänker, att de inte tar in IS250 AWD och/eller IS350 till Europa är ett mysterium. Snacka om självmål.
Användarvisningsbild
av poseidon
GrandDanoise skrev:Har en S40 2,4i -04 som nu gått 18.200 mil... Kopplingen byttes vid 17.500 mil och då uppstod klonkandet när man fick upp kopplingen i dragläget om man hade lite för mycket grundgas, plus att man kunde provocera fram ljudet väldigt lätt genom att "jucka" fram och tillbaka med 1:an och backen... Idag så var bilen inne för att bla. byta länkarmar för verkstaden som bytte kopplingen påstod att klonkadet berodde på att bussningarna var slut. När jag skulle hämta bilen så var inte länkarmarna bytta för mecken hade kollat dem och de såg bra ut, däremot så trodde han att det kunde vara motorkudden som kunde vara boven i dramat.

Det roliga vara att efter en hjulinställning som också var beställd så har klonkandet upphört, förhoppningsvis förevigt! (Kan vara nån av stagen som inte satt ordentligt... INte vet jag, man blev inte direkt klokare av det...)

/D
Hoppas du såg mitt PM för detta vill jag veta mer om! Jag kan provocera fram mitt fel på precis samma sätt. Ännu enklare blir det i svag uppförsbacke.
Användarvisningsbild
av Micke_d
Jag märker stooor skilnad på klonkandet om det sitter fler i bilen ...

Sitter jag själv så känns vibbrationerna ... sitter det minst 1 till i bilen vibbrerar hela bilen ...

Vid lätt gaspådrag efter kurva, eller rakt, eller så vibbrerar ratten påtagligt vid kraftig acceleration ...

Ska byta drivaxlar idag på jobbet ... återkommer i kväll om resultat :-)
Användarvisningsbild
av Micke_d
nu har jag fått tillbaka bilen ( bytta drivaxlar ) och oj oj oj vilken skilnad ... bilen känns på något sätt lungnare i karossen på alla sätt + att alla vibbrationer är helt borta :-)
Användarvisningsbild
av jihed
Micke_d skrev:nu har jag fått tillbaka bilen ( bytta drivaxlar ) och oj oj oj vilken skilnad ... bilen känns på något sätt lungnare i karossen på alla sätt + att alla vibbrationer är helt borta :-)
Skulle du ha lust att känna på min bil, om du tror att det kan vara samma fel? Skakningarna känns tydligt om man tex accelererar upp för backen från rondellen vid utfarten från falun upp mot "tallen"... :roll:
Användarvisningsbild
av Micke_d
Visst kan vi ta å känna på det, eller så när du är i falun nästa gång så åker du in til Volvo å knatar in på verkstaden å frågar efter kejio, ( 07:00-16:00 vardagar )

han har testat min bil både för och efter, mycket trevlig kille!!!

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]