- lör 24 okt 2020, 19:11
#1408924
Det enda jag var bekymrad om är huruvida det var longlife etylenglykol i bilen (normalt röd) men det verkar det inte vara och kan inte utläsa något om att specifikationen ska vara så heller i instruktionsboken. Den glykolen ska inte vara särdeles snäll mot mässing och med mässnigsdelar som kopplar ihop slangarna så var det något att ta i beaktande.
Jag snackade med volvomekanikern och han sa att "det var fläkten". Jag ville inte betala för något papper och officiell kodavläsning så bad honom bara att kolla det i förbigående. Jag har nu demonterat allt och det ser inte tokigt alls ut inuti värmaren. Skulle till och med säga att det är relativt rent och fint med tanke på vad som sker inne i den.
Nu till lite tankenötter:
1)
Fläkten 'verkar' död. Hör inga missljud eller annat när jag snurrar på den men får den inte att reagera vid spänningssättning. Å andra sidan får jag utläst 1,5V när jag jobbar 'baklänges' och drar runt den med en borrmaskin och kopplar på en multimeter. Besynnerligt...
Vet du (eller någon annan) om den är så sofistikerad att den är spärrad vid högre ingående spänning än 8,4 (8,2+0,2 enligt servicemanualen)? Jag fick inte liv i den vare sig med ett 9V-batteri (började lite klent för att inte grilla den) eller med ett 12V ATV-batteri. Helt stendöd.
2)
Ohmtalet på flamvakten är lite för mycket 'off the charts' mot vad jag spontant skulle tycka är rimligt. Nu är ju diagramet inte alls tillförligtligt men med interpolation borde jag få siffror som inte alls är det som multimetern visar (Resultat: Vid 5 grader C - 1033). Ska låta den bli rumstempererad och se om det blir något skillnad. Vidare så är det inte denna komponent som blivit flaggad som felaktig i systemet.
EDIT: Nu mätt flamsensorns motstånd i rumstemperatur och det verkar som om den är ok (1071 vid 21-22 grader). Får inte exakt värdena som står i diagramet men jag tänker att det är inom ramarna för möjlig feltolerans.
3)
Har ingen som helst möjlighet att felsöka styrenheten. Det krävs ju specialdelar samt att den adapter som omtalas i manualen säkert gäller standardanslutningar och inte Volvos egna kontaktstycke.
Ska nu sätta mig och leta efter priser på en ny fläkt, vill minnas att någon snackade om Bowers förut.
"Ska smörjas in med specialfett" - Jaha? En specifikation vore ju på sin plats. Tack Eberspächer! Har ni möjligen någon idé om vad som kan tänkas vara 'special' nog?
Mvh,
kakafoni
EDIT1: Lade till lite och tog bort annat som snabbt visade sig vid första fläktsöket.
EDIT2: Mätt upp flamsensorn i rumstemperatur.
xaran skrev:Tack för svaret angående slangarna, det gick kalasbra! Jag hittade inte några bra plastgrejor på Biltema för ändamålet så det blev röris-prylar från Jula (2 st slangkoppling R20x3/4" (artikel 452281) och 1 st vinkelkoppling R20 (artikel 452264). Det blev lite väl blankt för att vara i motorrummet men det fungerar bra. 3/4" passade ypperligt med den slangen och de klämmor som satt på.kakafoni skrev: ↑tis 06 okt 2020, 15:52 Hej och tack för en verkligt uttömmande tråd. Körde förra vintern runt utan dieselvärmaren och det kom en mängd felkoder när jag var in till Volvohandlaren senast. Fick allt rensat men det är troligen något fel på riktigt också då den vägrar gå igång. Dessvärre jobbar jag borta i veckorna och det är inte sannolikt att man hinner demontera, felsöka, beställa grejor, reparera och återmontera under samma vecka. Jag undrar därför om TS eller möjligen någon annan vet om det går att koppla samman slangarna som leder in/ut ur värmaren och köra och vara glad som vanligt medan man felsöker/reparerar den?Det går bra att bara koppla ihop slangarna och köra så.
Mvh,
kakafoni (ny på forumet)
När jag renoverade min brännare så var styrenheten bränd (ett vanligt fel!). Ger enheten felkod på fläkt så är det troligt att det är styrenheten som spökar. Jag PMar dig med en dropbox-länk med bla. felsökningsmanualler där du kan dubbelkolla ohm-talet i alla komponenter och på så sätt hitta felande komponenter.
Det enda jag var bekymrad om är huruvida det var longlife etylenglykol i bilen (normalt röd) men det verkar det inte vara och kan inte utläsa något om att specifikationen ska vara så heller i instruktionsboken. Den glykolen ska inte vara särdeles snäll mot mässing och med mässnigsdelar som kopplar ihop slangarna så var det något att ta i beaktande.
Jag snackade med volvomekanikern och han sa att "det var fläkten". Jag ville inte betala för något papper och officiell kodavläsning så bad honom bara att kolla det i förbigående. Jag har nu demonterat allt och det ser inte tokigt alls ut inuti värmaren. Skulle till och med säga att det är relativt rent och fint med tanke på vad som sker inne i den.
Nu till lite tankenötter:
1)
Fläkten 'verkar' död. Hör inga missljud eller annat när jag snurrar på den men får den inte att reagera vid spänningssättning. Å andra sidan får jag utläst 1,5V när jag jobbar 'baklänges' och drar runt den med en borrmaskin och kopplar på en multimeter. Besynnerligt...
Vet du (eller någon annan) om den är så sofistikerad att den är spärrad vid högre ingående spänning än 8,4 (8,2+0,2 enligt servicemanualen)? Jag fick inte liv i den vare sig med ett 9V-batteri (började lite klent för att inte grilla den) eller med ett 12V ATV-batteri. Helt stendöd.
2)
Ohmtalet på flamvakten är lite för mycket 'off the charts' mot vad jag spontant skulle tycka är rimligt. Nu är ju diagramet inte alls tillförligtligt men med interpolation borde jag få siffror som inte alls är det som multimetern visar (Resultat: Vid 5 grader C - 1033). Ska låta den bli rumstempererad och se om det blir något skillnad. Vidare så är det inte denna komponent som blivit flaggad som felaktig i systemet.
EDIT: Nu mätt flamsensorns motstånd i rumstemperatur och det verkar som om den är ok (1071 vid 21-22 grader). Får inte exakt värdena som står i diagramet men jag tänker att det är inom ramarna för möjlig feltolerans.
3)
Har ingen som helst möjlighet att felsöka styrenheten. Det krävs ju specialdelar samt att den adapter som omtalas i manualen säkert gäller standardanslutningar och inte Volvos egna kontaktstycke.
Ska nu sätta mig och leta efter priser på en ny fläkt, vill minnas att någon snackade om Bowers förut.
"Ska smörjas in med specialfett" - Jaha? En specifikation vore ju på sin plats. Tack Eberspächer! Har ni möjligen någon idé om vad som kan tänkas vara 'special' nog?
Mvh,
kakafoni
EDIT1: Lade till lite och tog bort annat som snabbt visade sig vid första fläktsöket.
EDIT2: Mätt upp flamsensorn i rumstemperatur.
Senast redigerad av 3 kakafoni, redigerad totalt 0 gång.

- By snowman