NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RödC30
#923528
Camel skrev:Att det finns lödda reläer inbyggda i CEM är vanligt...
... och idiotiskt, i alla fall så små reläer, med marginella specar. :evil:
Camel skrev:På C30 är det troligen bara en våning på kretskortet så man bör komma åt.
Tyvärr, är det en dubbelmacka.
Jag har en fundering, kan man kanske klippa sönder hela reläet, på plats, och lämna de lödda komponent-benen på sina platser, för att löda ett nytt relä ovanpå? (Hoppas du förstår vad jag menar)

getsome skrev: Om du känner nån som är duktig på att löda (och då menar jag lödar dagligen under mikroskop) så går CPUn att flytta till en annan CEM som du kan köpa på skroten och då flyttas din config , nyckel data osv...
Jo jag förstår hur du menar, kollade och det ser väldigt pilligt ut, (tyvärr så känner jag ingen med nödvändig utrustning eller färdighet) så om det kommer till att min CEM är rejält trasig, så får jag nog krypa till korset. Men tack för tipset.
Tim skrev:Har du läst ut någon felkod? Du skriver att inget på bilen har ändrats när problem började? Har dioder utan canbus monterade någonstans i bilen?
Nej jag har inte läst ut någon felkod, vad skulle ett par lys-dioder (utan monterade parallell-motstånd) ha för effekt på ett relä? Hur menar du?
av Tim
#923672
Cem övervakar spänningen på alla lampor och kan tillåta upp till 100 misständningar, alltså tändning utav lampor med felaktigt motstånd. Problem som brukar bli är att lampor lyser fast bil är låst och belysningen är avslagen, felmeddelanden i dim, lampor som inte lyser, lampor som glöder, helljus som inte fungerar. Byt ut alla dioder lampor som inte har rätt motstånd, till canbus dioder eller till vanliga glödlampor och radera felkoderna. Prova helljuset efter det.
Användarvisningsbild
av RödC30
#925353
Nu funkar det igen.
Felet var precis som jag trodde i ett relä. Jag har inte fått tag på något nytt relä, utan jag har fått igång det gamla, genom att klippa upp plasthöljet på reläet och fixat kontakterna.
Det är naturligtvis en högst temporär lösning, men den fungerar tills nytt kommer.
Nedan några bilder, hoppas det kan hjälpa andra som har problem med vindrutetorkare,helljus, innerbelysning osv, dvs relä R1,R2,R7,R8 eller R11.
DSC_0299.JPG
DSC_0299.JPG (1.5 MiB) Visad 321 gånger
DSC_0300.JPG
DSC_0300.JPG (1.72 MiB) Visad 315 gånger
DSC_0309.JPG
DSC_0309.JPG (1.7 MiB) Visad 322 gånger
DSC_0314.JPG
DSC_0314.JPG (1.56 MiB) Visad 304 gånger
#925534
Hmm, märkligt att man drar in reläer som skall hantera stora strömmar i bilens känsligaste enhet.

Bra att det löste sig och inte var nåt med styrenheten. Du kan polera relätungorna med en bit sämkskinn om du lyckas få in det mellan tungorna, om inte kan du använda papper. Använd oxidrengöring vid polering, inte olja typ 5-56 WD 40, de binder smuts och reläet klibbar då igen. Även om reläets kåpa är borta så sitter väl detta relä skyddat under CEM kåpan, så man kan nog lämna det så till det pajar igen.

Man kan ju lätt räkna ut att de som sopar in 100W halogen lampor i helljuset kommer att på sikt kvadda det här mickeymouse reläet.

Uppdatera gärna var du får tag i nytt relä.
Användarvisningsbild
av Camel
#925550
dieselputte skrev:Hmm, märkligt att man drar in reläer som skall hantera stora strömmar i bilens känsligaste enhet.
Jag håller med. Men det är tyvärr mycket vanligt på de allra flesta något nyare Volvomodellerna. Och andra bilmärken också för den delen. Anledningen är nog i första hand att det är enklare för bilfabrikanten att ha så mycket inbyggt i moduler som möjligt. Men enligt min åsikt hade ju reläerna kunnat sitta i socklar i modulens ytterhölje så att de lätt kunde bytas från utsidan utan lödningsarbeten. Det är sannolikt så att man även räknar med bättre vinstmöjligheter på eftermarknaden då man bygger in reläerna. Men jag kan ju ha fel... På de allra nyaste bilmodellerna är många reläer ersatta med elektroniska MOSFET effektsteg. De har sannolikt längre livslängd än reläer men är betydligt krångligare att byta.
dieselputte skrev:Man kan ju lätt räkna ut att de som sopar in 100W halogen lampor i helljuset kommer att på sikt kvadda det här mickeymouse reläet.
Exakt. För att inte tala om xenonballaster som drivs direkt på helljusledningarna. I många fall är specen på de små kretskortsmonterade reläerna inte ens tillräcklig för originallamporna.
Användarvisningsbild
av Camel
#925559
RödC30 skrev:Någon som vet var man kan köpa ett sådant här relä, eller motsvarande med samma benkonfiguration?
Exakt samma har jag inte hittat. Ditt relä heter V23086-C1021-A502. Men Farnell har samma typ av relä men med växlande kontakt med beteckning V23086-C1001-A403. Verkar ändå vara samma benkonfiguration. Men specen på kontakten är lite sämre m.a.p. stötströmstålighet.

http://se.farnell.com/te-connectivity/v ... dp/9659013
Orderkod: 9659013
Typ: V23086-C1001-A403
http://www.farnell.com/datasheets/1717966.pdf
#925564
Den händige kan förstår ersätta reläet med en egentillverkat MOS- FET solidstate driver. Den superhändige kan även inkludera mjukstart som förlänger lampans livslängd :mrgreen: . Men lamporna håller bra ändå, min bil är 9 år, 11500 mil och har inte bytt en enda glödlampa hittils. Bara bytt Xenon lamporna som då fortfarande funkade med försvagad ljuston.
Användarvisningsbild
av RödC30
#925573
dieselputte skrev:Den händige kan förstår ersätta reläet med en egentillverkat MOS- FET solidstate driver.
Egentligen så tror jag inte att man behöver gå så långt ens.. Ett relä skiljer ju galvaniskt elkrets och styrkrets, väldigt bra när man ska stryra 220V från en u-controller, men i en bil med gemensam nolla behövs ju denna isolering egentligen inte, och det gör ju saken lite enklare. Jag tänker ungefär så här: VAd tror du?
stadge_p-mos.png
stadge_p-mos.png (1.39 KiB) Visad 3104 gånger

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]