NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Zanders skrev:
Kluster skrev:
Mwic skrev:Jag kan som sagt inget om bilar. Har försökt googla men fattar ändå inte, så får kasta ut frågan. Vad är MY10/ MY12? Vad står S/S för?
MY = model year
T ex MY12 innebar att Volvos produktion av V50 MY12 startade runt april 2011 (kanske månadsskiftet mars/april). Det är modellåret som det handlar om.

S/S = Start & stopp-funktionen aktiveras när man trycker ner bromspedalen, däremot tror jag ytterbelysning fortfarande är igång (eller?)
angående start stop. på manuella så måste du lägga i friläge och släppa upp kopplingen då dör den, startar sedan när du trampar ner kopplingen igen. Allt är fortfarande igång, fläkt, lampor etc precis som om motorn vore igång. Så va det iaf på den V40 jag fick som lånebil.
Precis så är det.

Ja tycker att det kan va lite störande. Ibland hör jag hur fläkten går ner i varv och sedan stängs motorn av för att sedan starta igen innan varvräknaren hinner komma ner till noll. Det värsta är att i någon mjukvaruuppdatering så försvann alternativet att stänga av S/S. Nu måste jag trycka på knappen för att manuellt stänga av S/S.
av ety99
Jag har precis köpt en v50 1,8 -06 och det är sjukt bra bilar, snygga, riktigt bekväma och min är inte slö och inte snabb utan den duger!
av fantomax
När man läser runt så finns det många som har olika åsikter om D2 och Drive. Många menar på att Drive är snålare och bättre byggda motorer med 16vent.stop. Vissa menar att D2:an är mycket rappare(även om 0-100 är exakt lika har jag för mig).

Jag köpte en Drive S/S -11 och är faktiskt nöjd. Jag upplever den inte som speciellt långsam faktiskt. Det enda skall väll vara att den väldigt snabbt tappar kraft på 1:an när man skall iväg från ett rödljus. Om man vardagskör så räcker den gott och väl. Innan hade jag en Audi med 170HK och tycker inte att jag saknar så mycket kraft, det är så väldigt sällan man gasar på fullt från 0-100 så man känner av det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om jag uppfattat det rätt är det skillnad på Drive och Drive. Före My-11 var det 16 ventilersmotor och 5 växlad växellåda. Till My-11 kom D2 med 8 ventilersmotor och 6 växlad växellåda. Men S/S modellen heter Drive även från och med My-11, och jag förmodar att den då har 8 ventilersmotor och 6 växlad växellåda. Enda skillnaden är att Drive har S/S vilket inte D2 har.

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]