- tor 27 feb 2014, 19:01
#840831
De som vill dikutera miljö kan skapa en egen tråd för det.
Jag tänker inte bygga om mitt avgassystem men är intresserad av hur det fungerar, vad man kan göra osv.
Om någon byggt om och kör utan avgasrening har jag inga moraliska åsikter om det.
Orsaken till att en del gör så kan vara kostnader och det förstår jag mycket väl Om man köper en 2.0D och kör 1500 mil om året med en snittförbrukning på 0,6 li/mil. Skall man lämna in bilen och få den servad och betala fullt pris skulle jag lika gärna kunna ha kvar min Volvo S80 som jag servar själv, det hade blivit billigare för mig.
Vitsen med att jag köpte en C30 2.0D var att den drar hälften så mycket bränsle och den vinsten kommer jag att fixa så att jag får. Så här har jag tänkt mig:
1. Serva själv
2. Tvätta filtret när det är tätt
3. Fylla additiv-vätska själv
4. Nolla, eller vad det heter, elektroniken för detta
Min följdfråga på detta blir då, hur nollas det som skall nolla, vad behövs?
Jag tänker inte bygga om mitt avgassystem men är intresserad av hur det fungerar, vad man kan göra osv.
Om någon byggt om och kör utan avgasrening har jag inga moraliska åsikter om det.
Orsaken till att en del gör så kan vara kostnader och det förstår jag mycket väl Om man köper en 2.0D och kör 1500 mil om året med en snittförbrukning på 0,6 li/mil. Skall man lämna in bilen och få den servad och betala fullt pris skulle jag lika gärna kunna ha kvar min Volvo S80 som jag servar själv, det hade blivit billigare för mig.
Vitsen med att jag köpte en C30 2.0D var att den drar hälften så mycket bränsle och den vinsten kommer jag att fixa så att jag får. Så här har jag tänkt mig:
1. Serva själv
2. Tvätta filtret när det är tätt
3. Fylla additiv-vätska själv
4. Nolla, eller vad det heter, elektroniken för detta
Min följdfråga på detta blir då, hur nollas det som skall nolla, vad behövs?