NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#538741
KKR skrev:Jag är skeptisk till begreppet "underhållsfritt". Tänk bara på då man gjorde om framvagnsdelar till smörjfria, hur underhållsfritt blev det?
Precis. Det är ju samma med automatlådorna. Inga oljebyten behövs. :roll:

Man bryr sig bara om ägarna till bilen upp till 15000 mil. Därefter är det på egen risk att köra. Egentligen borde man hoppa av där för att slippa riskera riktigt dyra reparationer.
Användarvisningsbild
av CarMan
#538747
Underhålsfritt betyder väll att man inte behöver underhålla delen/saken. o det gäller väll allt från batterier till fönste foder.
Det är inte samma sak som evig livslängd...

Ett underhålsfritt batteri behöver du inte fylla på batteriatten på, men det håller inte i evighet. Ett bateri som inte är underhållsfriftt, behöver tillsyn lite då o då (hur ofta beror på många faktorer)
Användarvisningsbild
av CarMan
#538751
PaS83 skrev:
CarMan skrev:Vilka bilar med euro 4 kan man rengöra filtrer med avfettningsmedel?

Avfettning kanske inte är det lämpligaste, men det finns massor med folk som tvättat sina insatser,
med allt från köksrengöringsmedel till avfettning, med resultatet att mottrycket i filtret har minskat.
Likaså bränsleförbrukning och antalat regenereringar per X antal körda kilometer.

Så att säga att det inte gör någon skillnad tycker jag är lite märkligt...

CarMan skrev:Bytes filtrens man monterar syns att dom är bevattnade.
Jag tror man återandvänder skalet, o stoppar i ny keramik.

Låter nog mest troligt ja.

Massor med folk tvättar filtrena????

Jag har inte hörtalas om en enda!!!

Fins det nån här på forumet som har gjort det?
av PaS83
#538960
KKR skrev:Jag är skeptisk till begreppet "underhållsfritt". Tänk bara på då man gjorde om framvagnsdelar till smörjfria, hur underhållsfritt blev det?

Ingen påfyllning av additiv med 6000 mils intervall, inget fast angivet miltal för byte av filter, det är väl vad som menas med just underhållsfritt.
Sen finns det ju såklart en begränsad livslängd på filtret, läste någonstans att det handlar om mellan 18-24 tusen mil.
av PaS83
#538965
CarMan skrev: Massor med folk tvättar filtrena????

Jag har inte hörtalas om en enda!!!

Fins det nån här på forumet som har gjort det?
Har heller inte sett någon här som gjort det, någon som pratade om det för några
veckor sedan dock. Men det finns ju fler forum :wink:

http://www.eurovan2.com/forum/eurovan2- ... -pics.html
http://wbs.electricjungle.org/peugeot.html
http://www.peugeotcentral.co.uk/ftopic- ... c&&start=0
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=56250
http://www.peugeotforums.com/forums/gen ... lit-14774/
Användarvisningsbild
av SvenB
#539011
Det finns nog de som "tvättat" filter. Men hur bra blev det, blev det märkbar bättre rening än före "tvätten"? Det är det nog ingen som vet.
PaS83 skrev: Ingen påfyllning av additiv med 6000 mils intervall, inget fast angivet miltal för byte av filter, det är väl vad som menas med just underhållsfritt.
Sen finns det ju såklart en begränsad livslängd på filtret, läste någonstans att det handlar om mellan 18-24 tusen mil.
Och hur mycket billigare blir det för kunden?
av PaS83
#539047
KKR skrev:Det finns nog de som "tvättat" filter. Men hur bra blev det, blev det märkbar bättre rening än före "tvätten"? Det är det nog ingen som vet.

Och hur mycket billigare blir det för kunden?

Alltså filtret fungerar inte riktigt så...
Enkelt förklarat så fångar det upp partiklar innan motorn når full arbetstemperatur och när mottrycket blir för högt
så bränns filtret ur genom att elda på mer bränsle (regenerering). Med tiden byggs det ändå upp mer och mer sot i
filtret varpå regenereringen sker allt oftare och oftare.

Om man med tvätt får ner frekvensen och längden på regenereringscyklerna så uppnår man alltså samma sak som
med ett nytt filter. Sen hur länge det fungerar, om det bygger upp sotrester snabbare eller annat har jag inte
någon som helst aning om. Men som tidigare i tråden påstå att det inte gör någon skillnad alls utan att kunna
förklara varför det skulle så vara tycker jag är märkligt, när folk helt klart har rengjort filter och blivit kvitt problemen
som följer med för frekventa regenereringar.


Dom nya filtren är förmodligen dyrare när dom väl skall bytas..
Användarvisningsbild
av CarMan
#539152
PaS83 skrev:
CarMan skrev: Massor med folk tvättar filtrena????

Jag har inte hörtalas om en enda!!!

Fins det nån här på forumet som har gjort det?
Har heller inte sett någon här som gjort det, någon som pratade om det för några
veckor sedan dock. Men det finns ju fler forum :wink:

http://www.eurovan2.com/forum/eurovan2- ... -pics.html
http://wbs.electricjungle.org/peugeot.html
http://www.peugeotcentral.co.uk/ftopic- ... c&&start=0
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=56250
http://www.peugeotforums.com/forums/gen ... lit-14774/
Har försökt skumma igenom trådarna.
Är det samma motorer vi pratar om?
Är det samma filter & teknick för övervakning på så där gammla motorer?
Framgår det överhuvud taget om det funkar?

Jag tror inte det funkar!
Man det är väll bar att prova, skär moton, ja då funkade det inte...
av topers
#539265
Om ni tycker att servicen är dyr till VOLVO prova Audi så blir ni snart ett fall hos fogden. Volvo är INTE dyra att serva om man jämför.
Gnäll inte utan jämför olika ställen istället, så som man alltid skall göra med allt.
av Bus2Drive
#540871
Jag skall lämna in min V50 på service nu på torsdag och prisuppgiften som jag fick var på 1400:-, Olja+filter på Upplands Motor i Tierp
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]