NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har missat tråden och min reklamblockerare gör att jag inte får några notifieringar här. Se till att PM'a mig eran email så skickar jag instruktionerna.
av Caspian
Har också fått fula sprickor i klädseln (D-tec) på förarsidan. Är det någon här som har beställt en ny orginalklädsel (sittdynan) och bytt?

Isåfall - vad kostade en ny klädsel och var det besvärligt att byta?
Jag har inte beställt en ny ännu men är ändå lite nyfiken på vad Volvo tar för den. Och den heter T-tec, inte D-tec, så vi är på samma spår här. ;)
Så om du slår en pling till Volvo och får ett pris, dela gärna med dig!

Däremot har jag tagit loss klädseln från passagerarsätet pga en liten olycka med ena katten som satt i sin bur där, och har påbörjat återmonteringen. Att ta loss var inga bekymmer när man väl kom i underfund med hur man ska göra men att sätta tillbaka den är liiite lurigare. Det är ruggigt trångt vid ryggstödet så korvfingrar bör man inte ha. Det tog ett tag och sedan var jag tvungen att avbryta så jag har inte fått den helt på plats ännu men har tagit ett par bilder under processen som jag kan ladda upp senare.
Ska försöka få loss lite tid i helgen så jag kan få färdigt det och då passa på med bilder.

Edit:
Kom på att jag fick svar i en annan tråd där en person råkat ut för liknande det som hände mig.
Han hade fått klädseln bytt för 800kr vilket inte är speciellt mycket. Då förstod jag det som att firman även bytte åt honom vilket nästan är värt de där kronorna. Så vad kan man höfta det till, 500kr för klädseln och 300kr för 1h arbete?
Jag lyfter tråden lite.
Har ännu inte fått tummen ur att varken ringa Volvo och kolla nypriset för dyna+klädsel och ingen bilskrot i närheten har självplock längre vilket resulterar i en större summa än jag egentligen vill lägga. I värsta fall får jag vänta lite tills våren då jag kommer befinna mig närmre Jönköping Bildemo.

Nåväl, frågan lyder:
Vad behöver jag tänka på när jag lossar på HELA passagerarstolen? Med tanke på airbags etc så behöver jag lyfta minus från batteriet? Något mer? Specialverktyg för att lossa på stolen eller är det bara ett par bultar? Hittar ingen utförlig info kring det..

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Perra83
Till stolen behöver du inga specialverktyg. Koppla från batteriet och lossa kablarna till stolen. Gör man inte så då vet ja inte hur det skulle gå till.

Kan bil demonteringen plocka ur knallpåsar så borde de kunna montera dom oxå, mot betalning såklart.
Kanon. Inga problem att köra UTAN stol ett tag? Eller kommer bilen få frispel av att den inte är inkopplad?
Barnstolen får jag förstås flytta så den står bakom förarsätet.
Ringde Upplands Motor angående pris på klädsel till passagerarsätet. 2501 jävla kronor!
av specos
Klädsel som reservdel: 2-2500 kr.
Arbete: 1500 kr.

En begagnad stol ligger väl på minst 2 000 kr? Varför inte köpa en klädsel för samma peng och lägga några timmar på att byta. Fanns ju en beskrivning här på jagrullar? Annars kanske du får samma problem inom kort igen... Den klädseln du köper ny är dessutom helt i tyg på ovansidan. Köper du en stol som är äldre än 2010-vecka 9 får du en en klädsel/stol med T-tec på ovansidan.
Jepp, fick senast häromdan prisuppgift på en hel beggad stol från Uppsala bildemo på drygt 2500. För 2500kr hos Upplands Motor så skulle fanimej arbetet ingått i den summan, men inte ens då hade det varit aktuellt. Byta själv går ju på en halvtimme.
specos, du menar alltså att de ändrade tyget efter 2010? Ser T-tecen fortfarande exakt likadan ut eller är den efter 2010 helt borta ur sortimentet? Jag menar, vore ju inget vidare att två säten som diffar. :)

Oavsett så blir det nog till att avvakta och besöka en självplock i vår och ta klädseln där.
Då blir det förvisso den taskiga T-tecen igen men den bör nog hålla de max 2-3 år till bilen är i vår ägo.

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]