NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av involvowetrust
Att borra ett hål genom partikelfiltret låter inte som en bra idé.
Jag rengjorde och smörjde upp EGR-ventilen på min 2.0D i förra veckan plus den årliga servicen för en tid sedan, nu drar den ca 0.55 l/mil.

Jag kikade runt på detta forum och letade efter tips om rengöring av partikelfilter och fann länk till denna produkt som jag fann lite intressant
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/web. ... qcaut.html
Någon som testat den?
På denna sida kan man se hur det går till

I slutet av processen skall man köra motorn en stund och rensa filtret, det ryker rätt bra från bilen när sotpartiklarna följer med ut.
Hur dåligt är detta ur miljösynpunkt??
av getsome
Avgasvärden på min 2005:a med borttaget DPF , 0,3 i K-värde efter att legat och fiskört lite i stan = godkänt , blåser man ur avgassystemet ordentligt så kommer man ner till 0.1 ev 0.0 så inga problem ifall dom vill göra ett k-värde test.
Användarvisningsbild
av crumpets
Gourmand skrev:Varför krångla till det så förbannat. Ett nytt filter kostar runt 2.500 kronor och det tar ca 40 minuter för den lokala bilmeken att byta, om du inte vill göra det själv. Det är ju till stor del partikelfiltrens förtjänst att de nya dieslarna idag är i majoritet. Det tycker jag inte att man ska sabotera genom att medvetet släppa ut en massa skit i luften.
Kan inte annat än att hålla med. Inga stora summor och inget stort krångel. Ebay/skruvat och ringa lokal mek. Tar inte lång tid.
av getsome
1.6 har inte samma filter som 2.0 och minns jag rätt sitter det ihop med kat och är 7 resor värre att byta
av pommfrittlund
dpf och kat är i samma plåtburk på 1,6d,och har 90 graders böj på var sida
filtret sitter trångt till mellan motor och kylare,men går att demontera utan
att flytta på vare sig kylare eller motor.

ska man rensa ur det,kan man skära hål i sidan på filtret,
eller ta av det jämns med svetsfogen på undre gaveln
filterinsatsen sitter nertill i filterburken,och kat är då högst upp (närmast turbon)
sen är det bara att börja rensa ur.. akta bara katalaysatorn,om man vill ha den kvar..

även om inte filtret är helt igensatt (felmeddelande) så märks skillnad på motoreffekten vid urrensning..
inte bra för miljön dock..
Användarvisningsbild
av crumpets
Miljön skiter i partiklar. Det är människor som tar stryk av dem.
F. Ö. Blir man ju helt matt av en så usel konstruktion att flera saker måste bytas för att en byts.
av D5Mikhael
Ja det är tråkigt att behöva byta delar o ha hutlöst dyra servicar .
Det känns lite som ett påhopp pga att jag rensat mitt filter.
Men är inte detta forumet till för att hjälpa ? o ge råd ?
Mina problem med mitt partikelfilter försvann när jag rensade det. :lol:
Ska jag då inte kunna rekommendera det utan att få massa kritik ?
Kritisera alla som har en volvo d5 innan 06/ alla som kör med v6/v8 eller alla överladdade bensinare /alla projekt bilar som alla följer :evil:
För det ända jag gjorde va att berätta om mina erfarenheter.O hade jag samma motor som trådskaparen som söker råd hade jag tömt filtret direkt.
Andra som har rensat sitt partikelfilter o fått bilen mappad får gärna dela med sig av sina erfarenheter :D
För dom som inte har det kan inte berätta vilken jävla skillnad det blir :lol:
av kenand727
Min v50 1.6D har gått 12000 mil borjade slå av på 3000varv trodde det var P-filtret. Visade sig vara Bränslefiltret som var igensatt tänk på att byta var 6000mil minst..
Användarvisningsbild
av crumpets
D5Mikhael skrev:Ja det är tråkigt att behöva byta delar o ha hutlöst dyra servicar .
Det känns lite som ett påhopp pga att jag rensat mitt filter.
Men är inte detta forumet till för att hjälpa ? o ge råd ?
Mina problem med mitt partikelfilter försvann när jag rensade det. :lol:
Ska jag då inte kunna rekommendera det utan att få massa kritik ?
Kritisera alla som har en volvo d5 innan 06/ alla som kör med v6/v8 eller alla överladdade bensinare /alla projekt bilar som alla följer :evil:
För det ända jag gjorde va att berätta om mina erfarenheter.O hade jag samma motor som trådskaparen som söker råd hade jag tömt filtret direkt.
Andra som har rensat sitt partikelfilter o fått bilen mappad får gärna dela med sig av sina erfarenheter :D
För dom som inte har det kan inte berätta vilken jävla skillnad det blir :lol:
Det vore ohjälpsamt att INTE berätta om nackdelarna med dina erfarenheter. Du kan få berätta de bra sakerna, så kan andra få berätta de dåliga. Om han är okunnig bör han få veta både det positiva och negativa. Att bara låta någon prata om det positiva skulle få det att framstå som en bra lösning, det är det inte. Bara för snålheten. Nu kan han få välja om han vill vara dumsnål eller betala några kronor extra och få en betydligt renare bil.

F.ö. klarar volvos V8 ULEV vilket ingen diesel kommer göra på många år framöver. Aldrig någonsin utan partikelfilter. Att du ens drar upp den är närmast skrattretande okunnigt.
av pommfrittlund
våran v50 drive körs 4 km enkel väg vinterhalvåret
kom fram till att dpf inte är nån bra ide för den korta sträckan
personligen tyckte jag det skulle vara en dålig lösning att byta till nytt filter på våran bil,
därför blev det en rensning istället

för dom som kör dieslar korta sträckor,är partikelfilter och bränslevärmare ett problem,
synd bara att ganska få människor vet om detta.
bilförsäljare tiger nog om dessa problem för sina kunder..

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]