NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ah.. förlåt, trodde det fanns även i en V50 MY10.
Kollade igenom bruksanvisningen på Volvos hemsida för MY10 men hittar inget alls om start/stop! Irriterande...
kvillebäck skrev:På min bil (också -10) står det i fönstret att den är aktiverad men funkar inget vidare. Tar jag av batteripolen funkar det någon dag innan det lägger av igen.
Precis, i fönstret står att den är aktiverad men den funkar inte. Menar du att du tar av batteripolen och låter den vara av ett tag och sedan funkar Auto stopp/start ett tag
joel80 skrev:Ah.. förlåt, trodde det fanns även i en V50 MY10.
Kollade igenom bruksanvisningen på Volvos hemsida för MY10 men hittar inget alls om start/stop! Irriterande...
Precis, Drive med auto Stop/start finns beskriven i en tilläggsinstruktionsbok på ca 10 sidor, inte i stora manualen!
Användarvisningsbild
av joel80
Har inte handlaren upplyst dig om att det är något fel på den har du rätt att kräva att de fixar felet och alla andra fel du hittar upp till 6 månader enligt konsumentköplagen.. (låt dom inte lura dig om vad som ingår i deras garantier.. det är konsumentköplagen som gäller) Efter 6 månader ligger bevisbördan på dig att visa på att felet fanns innan köpet, men fram till dess räknas alla fel (som inte handlaren kan bevisa uppstått p.g.a dig) som ursprungliga och ska lagas utan kostnad för kunden.

Det handlar om reklamation och inte garantiärende.. vissa handlare försöker ganska ordentligt frånsäga sig ansvaret efter typ 3 månader om garantin gått ut. Det här gäller även begagnade bilar.
joel80 skrev:Har inte handlaren upplyst dig om att det är något fel på den har du rätt att kräva att de fixar felet och alla andra fel du hittar upp till 6 månader enligt konsumentköplagen.. (låt dom inte lura dig om vad som ingår i deras garantier.. det är konsumentköplagen som gäller) Efter 6 månader ligger bevisbördan på dig att visa på att felet fanns innan köpet, men fram till dess räknas alla fel (som inte handlaren kan bevisa uppstått p.g.a dig) som ursprungliga och ska lagas utan kostnad för kunden.

Det handlar om reklamation och inte garantiärende.. vissa handlare försöker ganska ordentligt frånsäga sig ansvaret efter typ 3 månader om garantin gått ut. Det här gäller även begagnade bilar.
Tack för detta, det gör att jag känner mig mer säker på min sak!
Idag när jag var ute och testade autostop så fungerade det först inte, provade då vid ett tillfälle att även släppa upp bromsen, och då stannade motorn. Sedan dess har det fungerat vid ca 10 försök. Märkligt!!!
Användarvisningsbild
av joel80
Då kan du ge dig faan på att det kommer att funka varje gång verkstan/försäljaren testar! :D

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]