NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Playground
Jag har bytt givare. Rev dörrklädseln. Det fanns tips på nätet med bilder.

Om det händer igen kommer jag istället att byta givaren genom att skarva kabeln i backspegeln. Dörrklädseln tog mig flera timmar. Själva givaren bönder man lätt loss med en smörkniv.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hittade nedanstående länk på detta forum idag och tänkte att den kunde passa in här med om man inte vet hur en dörrsida ska rivas. På bild 29 & 31 ser man kablarna från sidospegeln sen är det bara att följa dem.

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?96923
Användarvisningsbild
av Micce1980
Micce1980 skrev:Hittade nedanstående länk på detta forum idag och tänkte att den kunde passa in här med om man inte vet hur en dörrsida ska rivas. På bild 29 & 31 ser man kablarna från sidospegeln sen är det bara att följa dem.

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?96923
EDIT: Sprang över denna sida nu med http://www.volvopartswebstore.com/showA ... odelYear=0
Användarvisningsbild
av Orfeous
Tack för dina mycket bra länkar! Det gillas!
Jag har inte vågat mig på varken dörrsida eller backspegel.. hade väl
tänkt vänta o se tills nån annan testat :)

Tänkte köpa en givare vilket som.. utifall så har man ju en om inte rengöring funkar av kontakter.
Funderar en massa kring detta.. spegelmotorn o de.. eller om de är signalerna i kablarna som de är brott i.
Hade underlättat om jag haft nån dice-enhet nu.
av dieselputte
Orfeous skrev:Kopplingsschemat för backspeglarna från haynesboken..
http://db.tt/gPKOScQU

temeperaturgivaren verkar dock inte finnas med utan verkar bara va spegelmotorn, spegeluppvärmningen o själva justeringen som finns.
Tempgivaren är nog ansluten till CCM (klimatanläggningens styrenhet) och det saknas kopplingsschema för CCM in Haynes boken.

Tycker Haynes boken har en hel del brister.....tex inte något om tillsatsvärmaren, men man får väl anta att det är de modeller som säljs i UK (Dvs utan tillsatsvärmare) som ligger som grund för boken?

Kan någon svara på om man måste ha ett specialverktyg för att kunna dra ur+ montera givarens kontaktstift från/till ev kontaktkropp i dörren? Givaren levereras med c 40cm kabel som har 2st kvadratiska hylstag/kabelskor i änden, finns dock inga hullingar på dessa hylsor, men det kanske sitter hullingar i ev kontaktkropp?
av Playground
Jag hittade inget enkelt sätt att lossa den gamla kontakten i dörren. Den satt rejält fast.

Därför skulle jag skarva sladden i backspegeln om jag behöver byta givare igen. Jag fick till slut ut kontakten i dörren men det tog tid och det var ett under att det fungerade efteråt.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ni två som verkar ha provat dieselputte och Playground.
Är det väldigt mekkigt att plocka loss dörrsidan osv.. för att kunna komma åt och byta hela givaren?

Fanns ett litet hål i underkant på mitt backspegelhus där det lossnade en liten liten svart plastbit.. nåt som hade gått av.. men :)
vet inte vad haha.. vad är det där hålet? ett dräneringshål?
Jag har inte bytt min givare än då den gamla fortfarande visar rätt. Nu har jag inte kollat backspegeln, men på plastbiten i den nya givaren ser det ut som det är ett dräneringshål. Det finns även en konisk plast bit och det är själva givaren. Har denna gått av så är det säkerligen givaren som är kass och isf räcker det med att sära backspegeln och montera en ny givare som skarvas på befintligt kablage. Du slipper i det fallet riva upp dörrsidan.

I övrigt tycker jag beskrivningen (tack till Micce1980) med bilder var perfekt , enda risken är ju om man skadar några plastclips och sådana kan man väl köpa nya?

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]