- sön 28 apr 2013, 14:16
#750402
En fråga:
Är det någon som vet om det finns någon regel för hur långt ett halvljus ska/får lysa? Gränsen bör ju vara vid höjdjusteringen precis innan ljuset bländar mötande för att det ska vara optimalt.
Jag vet att kontrollen vid besiktningen endast är för att kontrollera så att ljusbilden är skarp och att det inte står för högt. Om det står lite lågt när de kollar så är det ok och föranleder ingen anmärkning.
Resultatet av detta blir ju att många kör med ett för lågt ställt halvljus. Typen av halvljus må vara viktigt där xeonljus är att föredra men jag kör hellre med ett på höjden rätt inställt äldre halvljus än med ett xeonljus som visserligen lyser starkt men träffar asfalten för tidigt.
Jag kör olika fordon varenda kväll/natt och ser skillnaden då ljusen står olika.
Är det någon som vet om det finns någon regel för hur långt ett halvljus ska/får lysa? Gränsen bör ju vara vid höjdjusteringen precis innan ljuset bländar mötande för att det ska vara optimalt.
Jag vet att kontrollen vid besiktningen endast är för att kontrollera så att ljusbilden är skarp och att det inte står för högt. Om det står lite lågt när de kollar så är det ok och föranleder ingen anmärkning.
Resultatet av detta blir ju att många kör med ett för lågt ställt halvljus. Typen av halvljus må vara viktigt där xeonljus är att föredra men jag kör hellre med ett på höjden rätt inställt äldre halvljus än med ett xeonljus som visserligen lyser starkt men träffar asfalten för tidigt.
Jag kör olika fordon varenda kväll/natt och ser skillnaden då ljusen står olika.