NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på just nu och det går ganska bra ändå.
Har ett stort bekymmer dock.

Hittar inte kontaktstycket till vattenpumpen... Någon som kan hjälpa mig lokalisera den enkelt? Ser inget trots bra ljus.

Hittar fasen inte avgasröret heller? Är jag trött eller är det undangömt? :-)

Snälla hjälp mig. Bilder å allt som kan hjälpa vore snällt.

Tack på förhand.

Edit
Tror jag hittade kontaktstycket iaf. Långt ner å trångt, inte lätt att få loss.
Största problemet nu, hur lokalisera och hitta avgasröret och lossa det? Misstänker att jag hittat men är faktiskt inte säker å vill inte göra nått dumt. Ser en mässingsskruv med 13mm skalle och klämman ser ut som en mässingsklämma också. Lossar man bara på den och drar loss värmaren från den?

Hittade avgasröret som reservdel i VIDA och det ser mer eller mindre ut så som jag försökte beskriva... :)
Går ner till garaget igen då å försöker igen...
Fan vad värmaren sitter hårt i fästet, e helt slut... Tips? :-)
Fick loss den men nästa problem är att få loss slangklämman till bränsleröret, så liten å å trångt...
Slangklämman loss men nu får jag inte loss bränsleslangen... Suck :-) en trevlig kväll idag..... :-)
Fick loss den, tog en tång med gummibeläggning och tillslut så gick den loss.
Nu har jag problem med den stora slangen längst till vänster, den som går till vattenpumpen, får inte loss den heller.
Imorgon blir det nya tag och vad jag vet så är den slangen den sista innan jag kan trä ur värmaren.
Nästa gång jag skall demontera värmaren lär det nog gå fortare =) Bara ca 4-4.5 timmar idag och då är inte ens värmaren loss, hehe... Fy fasen! :D

Fått loss värmaren nu men ett problem igen :-) får inte ut den, för trångt. Har flyttat fram motorn så mycket det går... Hmm

Edit:

Satans vad mycket mer jag var tvungen att göra gentemot Volvos arbetsbeskrivning. Sladden/kontaktstycket till pumpen satt fast med någon stripes som jag missade först, suck. Trångt å jävligt att komma åt den...
Sedan fick jag börja ta bort en massa kontaktstycken och hållare till kontaktstycken osv osv. Usch... Men nu är värmaren hemma!! Yay.
Det var MYCKET enklare att få bort den sista slangen idag, troligen för att jag var piggare osv :)
Bild

Edit:

Nu vet jag varför jag haft felkod på fläkten i värmaren iaf. Skrapade som fasen när jag snurrade på den. Var en massa smuts/skit som jag tror att jag har fått bort.
Håller på att demontera brännkammaren och efter det skall det mätas upp på allt möjligt.

Hittat 2 hål som är väldigt igensatta och sedan ytterligare ett hål som var helt stopp i.
Nej... Blir ingen återmontering i helgen, fan också. O-ringen var så hård så att den gick sönder! Suck... Någon som vet vart man kan köpa o-ringar/tätningsringar? (värmetåliga) 9mm i innediameter behövs...

Lade hela kammaren i såpavatten(läs yes) men inget hände. Har även provat att lägga den i ett acetonbad men inget hände där heller. Vad kan man lösa upp gamla å hårda sotavlagringar etc?

Edit:

För oss som inte har tillgång till ultraljudstvätt så kan jag rekommendera Kaustiksoda, rengör väldigt bra :) Har inte fått bort allt men gör andra behandlingen nu...
Kontaktstycket råkade gå sönder i värmaren men tror jag lyckades göra en fullagning.

Lyckas inte montera tillbaks värmaren, någon som har tips på hur göra?
Om jag inte monterar fast avgasröret så glider värmaren lätt in i sitt snäppfäste. Men då får jag inte på avgasröret sedan...

Monterar jag avgasröret först så lyckas jag inte montera värmaren i sitt snäppfäste..

Tips vore tacksamt :-)

Edit

Nu är värmaren på plats och hoppas att jag inte har glömt något! Tog ca 1 timma å 40minuter att montera värmaren med alla slangar å skit samt dra tillbaks motorn.
Skall ner senare och ta bort felkoderna etc och sedan ta mig en körtur å se om den fungerar. Hoppas nu att kontaktstycket som gick sönder håller sig på plats någorlunda iaf...

Edit

Har bara startat bilen etc å kollat så allt ser bra ut. Har haft batteriet bortkopplat i 5-6 dagar medans jag mekat med bilen.
När jag vred till tändningsläge 2 så pep det som fasen från vad jag tror är motorrummet. Blev fan skraj och stängde av tändningen.
Kollade felkoder och en helvettes massa felkoder var satta. Tog bort å började om, sedan kom meddelande om bromsfel å srs fel etc. Fick ta bort dessa och starta bilen å köra en cykel för systemet å nu är allt borta.
Antar att bilen inte mår bra av att vara utan batteri för länge =)
Kunde inte testa motorvärmaren för bilen står i ett trångt flerbilsgarage så jag antar väl att jag märker om den fungerar imorgon bitti när värmaren troligen borde starta vid kallt väder. Hoppas allt sitter som det skall =)
Hej

Nu är allt klart för denna gången. Tyvärr har jag inte lyckats åtgärda problemen helt. Provade timern men värmaren låste sig igen pga för många startförsök.
Väl hemma tog jag bort felkoderna igen och nu fungerar tillsatsvärmaren och direktstarten på motorvärmaren. Men dock så ryker det mycket.
Vad är det som gör att det ryker så mycket egentligen??

Provade direktstarten när motorn redan var varm så värmaren körde bara 5-7 minuter? Stannar värmaren helt vid en viss temperatur eller skall den alltid gå 1 timma? För det gick att starta värmaren igen sedan på direktstarten...
Skall testa direktstarten imorgon eftermiddag igen.

Här kommer före och efterbilder på brännkammaren:
Bild
Bild
Bild

Värmeväxlaren, det rena är det jag han göra rent innan jag tog bilden :). Tyvärr ingen efterbild.
Bild

Edit:

Hittade en hyfsat bra sida och står så här:
White smoke for more than a few seconds at startup is a symptom of incomplete combustion or a weak air-fuel mixture.
Servicing the heater usually cures the problem, it is covered in detail on our Eber Service page.
Check for fuel problems, do a fuel quantity test. Check motor speed. Check for blocked air inlet and exhaust pipes / silencer.
White smoke / steam as the exhaust heats up may also be from water / condensation in the exhaust.
Reroute exhaust so it runs downhill or fit a drain fitting. They are listed in the Eberspacher Marine installation manuals.
Reposition exhaust outlet or fit higher above the water line.

Min tanke är att jag skall ta och kontrollera luftintaget som sitter i motorrummet mot skärmen, vet dock inte hur jag skall komma åt där ännu.
Sedan vill jag nog prova att sota ur avgasröret/dämparen till värmaren, men hur göra detta UTAN att ta loss hela avgasröret? Plugga igen bottenhålet och sedan hälla i kaustiksoda...
Det er helt normalt at det ryker MYYYYE og lenge (5-10 minuter) etter at man får igång en varmare som inte har fungerat på lenge. Får du den først igång som den skall, så låt den gå til den stannar, upp mot en timme.
Jag har märkt att min värmare bluddrar 1-2 minuter efter den gått c 1 minut, sen lugnar det ned sig och den går normalt. Kan detta var en förvarning om att det blir större problem framöver? Den ryker dock nästan ingenting. Bilen 7 år & 9600 mil

Det bluddrande ljudet påminner precis om det man får när man startar en fotogenstormlykta , sån med pump och glödstumpa.
Satte batteriet på laddning och värmaren startade som den skulle idag iaf. Har kört i 40 min utan problem.
När den svalnat helt så skall jag prova igen.

Någon som vet vilka stift man skall mäta på för att se hur mycket spänning värmaren får? Tänkte på ev. Spänningsfall...
Hoppas att du har rätt! Startade värmaren igen för 30 min sedan och startade utan märkbara problem och mer eller mindre utan röka denna gången.
Har fortfarande batteriladdaren ansluten...
Hoppas att det håller i sig nu :-)

Edit

Slutade fungera igen. Verkar som att den tänder upp för det börjar ryka som fasen och sedan dör den.
Kanske bör byta flamvakt och glödstift ändå?
Hur kommer man åt luftintaget som sitter på sidan?

Batteriet visar nu 12.7v men laddaren gick ner i dess cykel istället för upp och underhållsladda.
Skall ta och kolla hur cellerna mår i batteriet imorgon...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]