NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50special
#673660
Hej igen , tack för alla svar, intressant att se att det finns fler som har problem, När man pratar med Bilias servicetekniker så är dom som ett frågetecken när jag beskriver problemet, Dom har aldrig haft något liknade problem :) .. Man kanske skall ringa Ford istället, efter som det står Ford på allt när man har lyft bort alla plastsjok med Volvo etiketter på. Har kollat ett antal saker utan resultat se lista nedan. Kruxet är att felet blivit värre. Jag kan också få fram fenomenet att det blir som en ångbastu i bilen + att alla rutor immar igen om man vrider upp tempen till max. Men det måste vara ganska varmt och fuktigt ute tex när det regnar.

Nu har istället hela AC:n börjar packa ihop. Startar jag upp motorn och åker iväg så känns det som att klimatanläggningen går igång som den ska, 26C utetemp , reglage inställt på Lo , fläkten går upp till max och kylan kommer efter 30 sekunder allt känns ok. När det börjar bli behagligt i bilen så drar jag ner tempen till 20C , fläkten varvar ner som den ska , kyla kommer i några minuter sedan känner man att det börjar bli fuktigt som fan och kylan försvinner helt och övergår till normalluft (känns som uteluft). Det blir olidligt i bilen.

Saker som jag har fixat :
Yttertempgivaren som sitter i vä backspegeln är bytt till ny, köpt på Bilia för 140kr, enda skillnaden är att tempen är rätt nu på instrumentbrädan.
Det finns inget glapp eller oxid i dörrkontaktdonet.
Jag har bytt kupefilter, ett riktigt skitjobb. Man måste montera bort gaspedalen och halva instrumentbrädan för att komma åt. Ingen skillnad.
I dag så var jag inne med bilen på en totalgenomkörning, rensning och påfyllning av slutna kretsen för AC:n
tog 1 timme kostade 1400 spänn, ingen skillnad.

Snart är jag tvungen att dumpa bilen på Bilias svindyra verkstad för att få det fixat om man inte skall vara tvungen att köra runt i kalsingarna. Man får troligtvis räkna med en repkostnad på allt från 5 - 20 papp eftersom dom garanterat måste riva bort hela värmepaketet för att komma åt alla spjäll och servomotorer som sitter inklämda på alla idiotiska ställen. Hela instrumentbrädan måste tydligen plockas bort.

Någon som har fler tips om lösning.
Användarvisningsbild
av bjornw
#673701
Har du kollat inne-tempgivaren på högra sidan? Hade ett liknande problem på en V70 -01 där tempgivaren funkade ett tag men efter att den blivit för varm skickade den felaktiga värden. De lyckades inte se det med några felkoder utan det blev några besök på verkstan. På den gammbilen fanns det bara en givare så det slog ut hela kupén direkt, vilka som finns på din och var de sitter vet jag inte.

Kan också vara något med själva inställningen som får fnatt, datorn som visar tempen i displayen och som man styr med ratten kanske gör rätt men en "shunt" eller motsvarande som reglerar värmen till högra sidan kanske inte fungerar som tänkt. Men det är en ren spekulation.
av V50special
#673709
Finns det verktyg som man kan kan ladda ner på nätet för att checka inställningarna via OBD i ac.styrningen eller är det Bilia och tom plånbok som gäller ?
av V50special
#673711
Jag fattar som att alla tempgivare sitter integrerade i värmepaketet. Man skulle haft volvos egen mekmanual för bilen, någon som vet om den finns som en torrent någonstans? En kryssningsmissil verkar ha en enklare styrning.
av Adde76
#673798
Jag hade samma problem på min V50 (må 2009), började med att det immade igen när det regnade.
Sen kunde jag konstatera att det kom varmare luft från den högra delen av bilen och till slut kylde den inte alls utan fläkten gick bara på höga varv så länge jag hade återcirukationen i autoläge.

Det visade sig att min kondensor läckte, tydligen något problem med den delen på de här årsmodellerna så Volvo tog det som garanti åtgärd.

Jag rekommenderar ett besök hos närmaste Volvo verkstad för felsökning snarast!

Maskinskadeförsäkringen gäller upp till 15000 mil om du har Volvia och köpt bilen hos en auktoriserad Volvohandlare om det skulle vara något som inte Volvo tar på sig.

Om det är stenskott i kondensorn (också vanligt har jag läst mig till) går det också på försäkringen, så det behöver inte bli så dyrt.
Användarvisningsbild
av C.W.
#673860
Hej,

gjort rent innetemp givaren?
På min 05:a sitter den i plasten bakom hängande mittkonsolen.
(ovanför förvaringsfacket)
Kan vara damm som täpper till de små lufthålen.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]