NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
PaS83 skrev:Startar ens kompressorn med lågt systemtryck?
Ja, uppenbarligen hade jag tillräckligt med kylmedel för att kompressorn i alla fall skulle jobba. Och det fick den tyvärr göra lite väl mycket, så jag hade den avstängd. Det trista var att jag körde hela juli utan AC. Funkar helt OK i stan, men värre på längre resor och motorväg när man inte kan köra med nedvevade rutor.
Användarvisningsbild
av Rydell
Har haft min på felsökning idag. Kondensatorn trasig och det går på försäkringen :) 3000 pix :)
av mattish
PaS83 skrev:Startar ens kompressorn med lågt systemtryck?
Det behöver inte vara för lågt systemtryck för att den ska få starta, men när den väl startat sjunker trycket ytterligare på lågtryckssidan vilken gör att den slår ifrån. Den startar och går några sekunder och sen slår den ifrån, flera gånger i rad. Gör den så är det bättre att man slår av ACn så den inte går öht.
Användarvisningsbild
av Rydell
Har min inne på reparation nu. Kondensatorn trasig och det skulle ha kostat 3000 i självrisk. Men Volvo sa att dom bjöd på det hela nu på morgonen när jag lämnade in bilen :) ibland har man tur.
Användarvisningsbild
av Rydell
Nu funkar ac:n och kyler. Men ett nytt problem uppstod kompressorn slår ej ifrån när den når önskad temp. Om jag skulle åka omkring så med ac:n på så skulle systemet frysa. Förmodligen var det givaren i bilen som var trasig trodde dom. Så det blir lite mer felsökning på tisdag whoo.
av elfanomad
Har samma problem som alla ovan. AC'n slutade fungera redan förra året men då lämnade jag in den och inget läckage kunde hittas, dock fylldes kylmedlet på och den fungerade igen bekymmersfritt. Men så slutade den lira för ca en månad sen.
Har googlat och sökt och fått tips om "magnetkontakten". Ibland kan glappet bli för stort och den inte orkar dra.
Ska undersöka om det kan vara det som är mitt problem (chimsa heter det).
av Wemil
Nu har jag fått reda på vad felet var:(
Trasig kondensator.
Kostnad att byta 9700:- på märkesverkstad.
Dyrt/billigt?
Tycker det är dyrt.
Användarvisningsbild
av Rydell
Dyrt /billigt. Det beror väl på hur man ser på det :) det är vad det kostar. Du kunde inte ta det på försäkringen? Min kondensor bytes på goodwill men så funkar det inte som det ska ändå. Alla sensorerna byta och nu ska kompressorn bytas på försäkringen. Näst intill en helt ny ac för priset av 3tusen.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]