NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krumiluren
Ok men kollar du mer på den ser du att den har 147 hästar orginal från början så det måste ju skilja något mer då den ger 188 sedan ....
av Lövet
Om testerna skett på rullande landsväg så kan det variera så mycket. BSR har nog bara testat ett enda exemplar av varje.
av JE Jr
Om du kollar på diagrammet på t.ex. länken här nedanför så ser du att det i stort sett inte är någon skillnad om du inte varvar 4500rpm eller mer, och gör du inte det väldigt ofta så är det nog tyvärr inte så stor mening.

http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=135

Tror faktiskt jag hört att flera trimfirmor inte erbjuder denna uppgradering då det inte blir någon direkt skillnad. Men visst, gillar du att varva så kan det kanske vara vettigt, men det kan nog bara du själv svara på.
av Krumiluren
JE Jr det måste väll ändå bli skilnad då jag har en v50 140hästars och den kommer ge ca 40 hästar mer och ett vrid på 31 nm mer.
Eller är det jag som är ute och cycklar eller du. Bara undrar om det inte ger mer vid dom lägre varvtalen med.
av Lövet
Mellan 140 och 180 känner man definitivt skillnad. Men skillnaden kommer över 4500 rpm så det krävs lite varv helt enkelt. Motorn blir dock inte på något sätt slöare på låga varv, bara bättre på höga.
av v70nisse
Jag har haft v50 med både 140 och nu senast en med 170hk. En viss körglädje infinner sig faktiskt (trot eller ej) i 170hk versionen.
Om jag inte kände mig själv så väl hade jag köpt T5.
av JE Jr
Nja jag sa inte att det inte blir skillnad, utan att det inte skiöjer så mkt under ca 4500varv. Kika länken i mitt diagram t.ex. Skulle också gissa att för att få (den lilla) ökningen imoment under detta varv så optimerar man motorn för 98oktan, så kör du 95oktan så blir det troligen ingen skillnad...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]