NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Stimo skrev:Det är klart, så kan man göra :-) Tack för infon. Vad var det för fel på din låda och vad slutade notan på?
Det var på en Audi 100 2.8 -93. Automatlådan började läcka olja mitt under semestern. Audi i Göteborg hade alla personer med växellådekunskaper på semester och ingen ville göra något. Fick Trelleborgsföretaget på tips från Småländsk Audihandlare. I Göteborg monterade de ut växellådan, satte den på pall till Trelleborg, som ställde upp väldigt snabbt och villigt. I Göteborg hade verkstaden förstört momentomvandlaren vid avmontering, men jag fick en av Trelleborgarna utan extra kostnad. Jag vill minnas att själva renoveringen (vid det läget visste vi inte varför lådan läckte, men i efterhand var det troligt att det var en spricka i momentomvandlaren som sedan orsakade att den sprack) kostade c:a 15000:-, fast pris - fast då talar vi om automatlåda. Sedan tillkom ju av- och påmontering på Audi i Göteborg för c:a 7-8000. Detta var 2005. Trelleborgarna hade avtal med transportföretag så jag tror frakten ingick i priset på något sätt.

Mycket att kosta på en bil som hade gått 28000, men vid det läget var den perfektfungerande i övrigt och det kändes inte helt rätt att skrota den heller. Eftersom lådan blev totalt genomgången med utbyte av slitagedelar osv så kunde den garanterat överleva bilen i övrigt.

Det jag fr.a. satte värde på var det fina bemötandet jag fick av Växellådeservice i Trelleborg, i stark kontrast till Audi.
av Stimo
Då var bilen felsökt av CMS och det visade sig att det är något fel i växellådan. Dom skulle ha 12,700 kr för byta av växellåda plus en begagnad låda som kostar runt 6000 kr... :(

Någon som har ett tips om någon privatperson eller verkstad som billig på att byta växellåda? Gärna i Göteborgs området
av jaxelsson
Tråkigt Stimo. Jag verkar ha samma egenskaper i min låda med treans växel.... blir ju ingen rolig historia det här om det visar sig vara samma problem som med din. Sade verkstaden något om vad som var "felet"?
av Stimo
Ja det är tråkigt, nä dom sa inte så mycket om vad felet kunde vara i motorn. Dom provade att justera växelföraren men det hjälpte inte. Utan dom uteslöt bara att allt annat och sa att det var i lådan som felet var och den behöver bytas.

Han ändrade sig på pristet när jag hämtade bilen, ca 10500 för byte inkl koppling. Jag pratade med Bilia och dom skulle totalt ha inklusive låda ca 23000 kr.

Jag stannade även till och pratade med en växellådsrenoveringsfirma här i Göteborg på vägen hem. Tyvärr så finns det inga delar att få tag på till våra lådor, så det var svårt att renovera. Dock tog dom 6500 kr för demontering och montering och jag kom men en ny låda, och det var inklusive material så som olja osv. Håller på att kolla runt på begagnatmarkanden och har hittat en låda som verkar lovande för 5500 kr plus frakt. Så stämmer den så landar jag runt ca 12500 kr för allt. Mycket pengar men 10000 kr lägre än vad bilia skulle ta (dock utan ny koppling)

Har du lämnat in din för felsökning ännu?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Stimo skrev: Så stämmer den så landar jag runt ca 12500 kr för allt.
Låter inte farligt dyrt alls, med tanke på omständigheterna.
av Stimo
Nä med tanke på omständigheterna så är det "billigt"

Får hoppas den lådan passar och allt sådant...jobbar för fullt för att ta reda på det.
av jaxelsson
Stimo, jag har inte gjort någon felsökning ännu. Ska dra lite i en av mina "kontakter" vad gäller bilar.. Tänker lite på begagnade lådor.. jag vet inte hur vanligt detta fel är på v50 och dess lådor men bara inte det blir samma typ av problem med den "nya" begagnade lådan. När jag får tummen ur så kan jag återkomma hur det gick med "felsökningen"

Mvh
av Stimo
Jag har pratat med Volvo och CMS och några andra och enligt dom är det inte vanligt att lådan går sönder. Visst det händer men inte vanligt säger dom. Det styrks också av en en växellådsenoveringsfirma här i Göteborg. Alla säger att det vanligaste är som skrevs här ovan att det är växelföraren som behöver justeras om något strular. Alla rekommenderar att inte sätta in en låda som har gått längre än bilen, vilket är rätt vettigt.

Du hittar begagnade lådor från 5000 kr till 12000 kr med miltal från 1000-25000 mil. Jag fick tag i en låda som har fått 3000 mil kortare än min bil för 5500 kr plus 550 kr frakt, så alltså 6050 kr som är på väg till mig nu. Men är du osäker så köp en låda som inte har gått så betydligt mindre än din bil. Jag har inte ens kollar vad en ny låda skulle kosta, det har aldrig varit på tal om inte ens med Bilia, dom rekommenderade också begagnade växellåda.

Är din bil försäkrad genom Volvia och servad på auktoriserad volvo verkstad och gått mindre än 15000 mil så om jag förstått det rätt så täcks det av försäkringen
av Stimo
Omek skrev:Vad är det för växellåda?
M56 låda!

Nu är allt klart iaf, jag fick hem lådan jag köpte snabbt och lämnade in den för byte förra veckan på TRANS MEK i Göteborg. Totalt slutade kostnaden på 13500 kr. Lådan kostade 5500 kr plus 500 kr frakt, och byta av låda 6500 kr och olja och övrigt 1000 kr. Så nu fungerar allt som det ska igen. Tack alla för era tips.

Mycket pengar men ändå inte så farligt med tanke på omständigheterna, bilia skulle ha runt 23000 för allt, så nästa 10000 kr billigare iaf

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]