NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
lindzan skrev:Nu när jag fått min bil att starta igen (och 3700 fattigare) så var det dags att testa värmaren igen.
Första gången startade den som den skulle på timer. Sen startade den inte alls på varken timer eller direkt. Testade att köra en bit och starta direktstarten och då funkade det. Testade även på timer satt på 5 min framåt efter jag stannat, och då gick den igång. Men efter jobbet då den stått 9 timmar så startade den inte på timer, fast den stod PÅ när jag kom ut. dagen efter testade jag igen, men då stod den på AV när jag kom ut. Vad händer? Har hört väldigt många svar, vart är bäst att börja? Byta batteri? Eller bita i det sura äpplet och köpa en ny? (vad ligger priset på?)
Bästa är som sagt att läsa ut felkoder. För du byter väl inte ut delar utan att kontrollera dem? Finns en guide som jag gjort i tips & trix. Där finns även en felsökningsmanual i PDF så att du kan kontrollmäta respektive komponent i värmaren.

Har du otur är det tex styrenheten som strular. Kan även vara fläkten som strular. Felkoderna avslöjar detta direkt. Min fläkt strular och gör att värmaren inte vill fungera. Men det sker max 2 av 10 starter så jag byter inte fläkten förrens nästa sommar eller nått.

Har du inga felkoder så kan det vara allt från luftläckage till defekt styrenhet. Har du inte VIDA/DICE så har du snabbt sparat in dem pengarna mot att åka till Volvo för att läsa ut felkoder varje gång.
Felkoderna måste man kolla innan man går vidare oavsett...

En helt ny värmare kostar ca 15.000:-.
av lindzan
Körde med direktstarten på i ca 15 mil, och nu har den startat som den ska sen dess.... :-)-)
av VildeBill
Hej!
Jag lånar tråden lite. Undrar hur mycket värmaren ska gå egentligen när man kör bilen om det låt oss säga är +4 ute?
Min verkar gå hela tiden jag kör o när jag stannar till med bilen så får jag in avgaser från värmaren i bilen!
av timebandit
VildeBill skrev:Hej!
Jag lånar tråden lite. Undrar hur mycket värmaren ska gå egentligen när man kör bilen om det låt oss säga är +4 ute?
Min verkar gå hela tiden jag kör o när jag stannar till med bilen så får jag in avgaser från värmaren i bilen!
Vid 4 grader startas den automatiskt. Värmaren kan gå några minuter efter stoppad motor för att förbränna ev. bränsle som finns kvar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej den går till kylvätsketemaraturen uppnått, jag tror, 75 grader. Eller till du stänger av bilen.
av Kluster
SvenB skrev:Nej den går till kylvätsketemaraturen uppnått, jag tror, 75 grader. Eller till du stänger av bilen.
...och lite mer detaljerad info:

Om motorns kylvätsketemperatur överstiger ca 75 °C, startar inte tillsatsvärmaren.

Om motorn är igång
Tillsatsvärmaren startas alltid. Under 1 minut kontrolleras bränslemängden i tanken.
Om bränslemängden är större än 4 liter, fortsätter tillsatsvärmaren att gå.
Om bränslemängden är mindre än 4 liter, stängs tillsatsvärmaren av.
Om motorn är avstängd
Bränslemängden ska kontrolleras innan start.
Varningstext i teckenfönster
En varningstext visas i kombiinstrumentets teckenfönster om:
- bränslemängden är för liten
- batterispänningen är för låg.
Villkor för start
- yttertemperturen ska vara lägre än 5 °C
- motorn ska vara igång
- bränslemängden ska vara större än 4 liter
- ingen felkod som förhindrar start får vara satt
- krockkudde förar- och/eller passagerarplats (SRS) får inte ha utlöst.

Om temperaturen överstiger 20 °C kan tillsatsvärmaren ha en ojämn förbränning på grund av gasning i bränslet.
Tillsatsvärmaren är normalt inte avsedd att arbeta i så höga omgivningstemperaturer.
Om tillsatsvärmaren inte är utrustad med timer, startas den i VIDA.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=99803
av VildeBill
Så när bilen e uppe i temperatur så ska inte värmaren gå! När det e runt +5 så borde inte värmaren gå något när bilen e uppe i rätt temp?

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]