NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wennsrog
#595936
Dieselvärmarens förbrukning påverkar inte färddatorns snitt !
Så när du tankar och räknar 'manuellt' skiljer det sig ganska mycket mer på vintern.
av Kluster
#595938
jumu01 skrev:Första 40 milen 0.53 enl färddatorn och då har jag använt dieselvärmaren varje dag, så jag är helt nöjd med det!
Bra där, jumu01! 8)

Märkte igår när det var som snöigast och moddigast körde jag i ca 80 km/h så drog den 0,44 under under 2 mil. Nollställde den enbart för ett litet minitest!
av jumu01
#596420
Vinter gör inte förbrukningen riktigt rättvis.
Vid första tankningen blir förbrukningen 0.60 l/milen på körda 50 mil, hälften stadskörning och andra landsvägskörning (80-90 km/h) med dubbade vinterdäck detta inkluderar också förbrukningen som dieselvärmaren tagit, den har använts 8 ggr.

Färddatorn landade till slut på 0.54 då de sista 10 milen varit stadstrafik till 80%.
av kiercheis
#597157
Första tank, 830km på 53l = 0.616.
Andra tank, 890km på 52l = 0.584

10% landsväg/stadskörning, 90% 120km/h med farthållare.
Dieselvärmaren gick 4-5 gånger.

Verkar lite högt, kan det vara p.g.a. 120km/h med farthållare?
av DrChris
#597163
kiercheis skrev:Första tank, 830km på 53l = 0.616.
Andra tank, 890km på 52l = 0.584

10% landsväg/stadskörning, 90% 120km/h med farthållare.
Dieselvärmaren gick 4-5 gånger.

Verkar lite högt, kan det vara p.g.a. 120km/h med farthållare?

Virker ikke høyt i det hele tatt, tatt 120 km/t i betraktning. Du har de samme siffer som min bil. Er noen helt andre siffer i de hastigheten enn ved 70/80 km/t.
Användarvisningsbild
av Dogfight
#602548
Hej.
Min bil har nu gått 200 mil precis och jag tankade igår. Räknade då ut de tidigare tankarna. Första tanken drog den 0.52 enligt färddatorn och 0.57 verklig förbrukning och andra tanken 0.57 enligt färddatorn och 0.62 verklig förbrukning. Verkar rimligt då jag använt värmaren mer på andra tanken och dessutom kört mer i stan än första tanken. Kommer nog att bli bra när den fått köra in sig ordentligt.
Rikard.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#602636
Det vore intressant att veta skillnaden i förbrukning mot D4:an som har exakt samma motor. Tyvärr blev ju den väldigt ofördelaktigt prissatt för MY12 jämfört med D3:an.
av jumu01
#602677
Smäller man på med R-design paket som grund så lär det inte bli många sålda D4, men detta gjordes endast på svenska marknaden de övriga kunde man beställa D4 med en lite högre tillägg inte lika vansinnigt pristillägg som den svenska.

Tror att det inte sålts så mycket D4 MY 12:or, inte ekonomisk lönsamt, det kommer säkert ett chip till D3 så man erhåller D4 motoreffekt då det är samma motor.

Provkörningen jag gjorde med D4 innan bilköpet fick jag den att ta 0.72 milen då landsväg med högt tempo samma rutt (ungefär 5 mil) med D3 landande på 0.63. Dessa gjordes samma dag.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#602709
D4:an MY11 var bara typ femtontusen dyrare än motsvarande D3, så då på den tiden skulle jag säga att D4:an var betydligt mer attraktiv än D3, speciellt då inte ens förbrukningen var högre.
berrabus skrev:Hur mycker konsumerar dieselvärmaren?
0.5-0.6 liter per timme.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]