NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har kört C30 T5 R-design (6MT) på bana. Tycker att det är en underhållande bil! Det som drar ner betyget är styrningen. T.ex min XC60 R-design har betydligt bättre styrning!

Golf tycker jag är en trist bil överlag, även om GTI/R är rolig att köra.
av viktore
ThomasT skrev:
viktore skrev:Med sportchassiet så är C30 absolut en rapp och körglad bil. Jag tvivlar på att alla som uttalat sig tidigare i tråden har kört en C30 utrustad med detta.
Min bil har sportchassi och numera även sänkfjädrar, jag tycker fortfarande att dess bästa egenskap är komfort. Sportighet finns inte ens med på den bästalistan...

.
Om du med sänkfjädrar ovanpå det fabriksmonterade sportchassit tycker det är "komfort" så är det nog i första hand din uppfattning om komfort som är rejält avvikande och inte bilen som har dålig väghållning.

:D
Användarvisningsbild
av ThomasT
JE Jr skrev:Bara så ni inte blandar ihop uttrycken, Sportchassiet med bl.a. kortare styrväxel till R-Design kom väl först med faceliften?
Sant, så jag ska revidera mitt omdömme till att bara gälla pre facelift.

MEN, jag är ganska säker på att den ändå inte hamnar på top 10 listan av roliga hatchbacks. Volvo utvecklar liksom inte bilar med den inriktningen.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
En sak som slog mig på väg till jobbet idag, som tydligt visar hur tillverkarn tror man kör med bilen är valet av stol...

Volvo R-design, platta standard:
http://www.themotorreport.com.au/conten ... 430687.jpg

Goft GTI, ordentligt skålade
http://www.seriouswheels.com/pics-2009/ ... 0x1440.jpg

Megane RS, riktiga skalstolar
http://www.autoevolution.com/images/tes ... 821_11.jpg

.
av Lövet
Skillnaden mellan C30 och Golf GTI är riktigt stor, och då är ändå Golf en bil som anses "mjuk och komfortabel" av hot-hatch förespråkarna. C30 är en S40 utan bakdörrar och är inte nämnvärt roligare än så att köra. Och ja, bilen jag testade hade sportchassi.

Det är en liten, "tuff", komfortabel bil men särskilt rolig att köra är den inte.
Användarvisningsbild
av ThomasT
andreas_lofgren skrev:Det är en liten, "tuff", komfortabel bil men särskilt rolig att köra är den inte.
Mao, perfekt som brukshink!! :-)-)

.
av Hisingspansar
Jag har varit och provkört både en C30 t5 R-design samt en Polo GTI (Golf GTI hade dom tyvärr inte inne) och jag kan ju säga att ni hade ganska rätt gällande C30n. Den var inte i närheten av Polons alerta, busiga stil. Polons motor kändes bra mycket rivigare och även om det inte riktigt går att jämföra DSG med Volvons manuellt växlade låda så hade C30n inte mycket att komma med ens där. Negativt med båda bilarna var dock det typiska framhjulsdrivna beteendet. Rycker och har sig i ratten och har svårt att få ner kraften i marken. Synd! Sånt går ju att undvika genom att köra mjukare, men det kan vara kul att bara trycka plattan i mattan utan att ESP systemet får sig en hjärtattack och bryter effekten.

Kvalitetskänslan övertygade i Polon också. Småbils utvecklingen har verkligen tagit fart på sistone! Nästa etapp blir att köra och känna på en Golf GTI samt Mini Cooper S. Men jag blev helt klart imponerad av Polon! Utrymmesmässigt kändes den inte så liten som den är, sen blev jag rätt så chockad när jag fick se vad förbrukningen skall ligga på en Polo GTI. Nu vet jag att det är ganska svårt att komma ner till dom siffrorna, samt att man oftast inte kör så lugnt som man ska i en liten GTI men sett till motorns effekt så var dom oerhört imponerande.
av Lövet
Hisingspansar skrev:Sånt går ju att undvika genom att köra mjukare, men det kan vara kul att bara trycka plattan i mattan utan att ESP systemet får sig en hjärtattack och bryter effekten.
Går att lösa med Golf R eller BMW 130i annars...
Användarvisningsbild
av ThomasT
Hisingspansar skrev:Negativt med båda bilarna var dock det typiska framhjulsdrivna beteendet. Rycker och har sig i ratten och har svårt att få ner kraften i marken. Synd! Sånt går ju att undvika genom att köra mjukare, men det kan vara kul att bara trycka plattan i mattan utan att ESP systemet får sig en hjärtattack och bryter effekten.
Detta går enkelt att fixa med en mekanisk diffspärr.
Hisingspansar skrev:Nästa etapp blir att köra och känna på en Golf GTI samt Mini Cooper S.
Mini Coopern är riktigt spänstig även i orginal utförande. Dock upplevde jag den som lite bullrig(jag har dock bara kört R53 så R56 kanske är bättre?). Bagaget är dock väldigt litet.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]