NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Jag Googlade lite på den motorn för att se vad det stog och det är tydligen en Ford "duratec motor" som tydligen anses både driftsäker och relativt bensinsnål, att den dessutom har kamkedja istället för kamrem gör ju att jag kanske får ta och omvärdera Fords motorer.

Ska iväg och kolla på en V50 2,0 med få mil på mätaren och en ägare imorrn så vi får se hur det utfaller.

Som vanligt när jag ställer en fråga här på forumet så får jag många och bra svar så man får Tacka och Bocka till alla hjälpsamma själar som finns här :-)-)
Användarvisningsbild
av vetten
Ja idag så blev det en V50 2,0 -08 med 8000mil på mätaren och enbart en ägare, servad en gång om året och nybes. Kostade 121000:- och med momentum utrustning verkar gå bra så jag köper era tips om att 2,0 Fordmotorn inte är skit och hoppas att det är så. Riktigt skön bil faktiskt men den känns ändå lite mindre än vår V40 -98 men typ så kändes den ungefär lika motormässigt, ingen rejserbil utan mera lika som vår V40.
Köpet är nu klart så nu måste vi bara bli av med Mercan A160-in till ett bättre pris än Upplands Motor bjöd eftersom dom bara kunde ge ett riktigt SKAMBUD usch, tråkigt att dom ska vara såna ??:-/
Användarvisningsbild
av crumpets
De erbjuder er ett pris utifrån hur lätt det är för dem att bli av med dem. Att ha en bil stående är kostsamt och innebär rejält avdrag på summan. En a-klass är ju inte direkt hot shit tyvärr.
Användarvisningsbild
av crumpets
Så hemsk är inte 1.8f ändå. Det är en helt ok motor för vad den är till för, hållbar vardagskörningsmotor som inte dricker vansinnigt och inte är dyr i drift.
Användarvisningsbild
av SvenB
crumpets, du summerar 1,8F bra, jag vet inte om Omek har ägt eller äger en 1,8F. Hans kommentar brukar komma från de som inte har erfarenhet av motorn. Den är ingen racer, men nog inte slöare än andra motorer på 125 hk. Kör man med förstånd duger den bra.
av Lövet
Det är ju inget "fel" på motorn, men åtminstone själv så anser jag att den drar lite för mycket bränsle i förhållande till sin effekt, samt att den är allmänt seg. Visst 125hk är inte mkt, men andra motorer i den effektklassen tycker jag ofta känns piggare.

Inget av ovanstående har dock någonting med att det råkar vara Ford som tillverkar den istället för Volvo. 1.8/2.0an som satt i S40/V40 var inte ett dugg bättre, snarare tvärtom. "Volvomotor" till trots.
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]